Direktlänk till inlägg 31 juli 2014

FÖRSTA CELLGIFTET!!!

Av cija - 31 juli 2014 10:24

Har varit totalt deckad sedan jag fick första cellgiftet.


Värmen har hjälpt till att decka mig riktigt och vissa dagar har jag varit helt inställd på att min sista stund var kommen eller om någon kunde ta livet av mig för jag orkar inte ens göra det själv.


Nu börjar jag skönja ett ljus i tunneln.


Fick min första FEC-behandling förra torsdagen. Först skulle nålen in i venporten. Fy vad jag var nervös. Hade ingen anhörig med mig (ingen av barnen hade möjlighet och maken var inte intresserad) men kuratorn var urgullig och kom dit så hon höll min hand.
Sen satt den där...nålen i venporten! Mådde ju nästan illa bara jag tittade på den så jag gömde den under skjortan.
"Syns inte finns inte"-stuket!

 

Först en spruta med kortison, sen första sortens cellgift....är väl den som heter F då?

Sen var det dags för ett dropp som var hallonrött....att se det och veta att denna färg av gifter går in i min kropp...USCH!!!
Och så nästa dropp av gifter och så sköljningar emellanåt.


Sköterskan var megabra, hon förklarade allt ingående och tog det lugnt och sansat samtidigt som det var med lite humor i det hela.

Hon visade nålen som skulle föras in och då låg jag och jag slutade lyssna på vad hon sa utan jag hade bara ögonen på nåååååålen!!
Då förklarade hon att man inte kan sticka genom hela venporten. Och det där VET jag men nu var jag patient och vet inte ett smack helt plötsligt!

Var på toa och tur de varnat mig för färgen på urinen......klart hallonrött :O
Var hungrig och hade bullat upp med pizzabullar och så fick jag god chokladmjölk på onkologen där jag nu låg.


Allt var över på ca 2 timmar. Mådde inte illa....då!!! Åkte hem, handlade och lagade mat.

Fick med mig piller i massor hem mot illamåendet: Betapred, Emend, Zofran och Primperan.
Dessa skulle tas enligt ett schema som jag också fick med mig.


Allt kändes mysko.....som om inget egentligen var verklighet!


Men sen bestämde dig vädret för att bli en jättesommar a la Spanien på högvarv.

Jag fixade inte denna värmen. Mådde såååå illa.
Dagar då jag inte ens orkade gråta kom och gick. Bodde i källaren för så fort jag kom upp ur källaren o kände värmen så mådde jag ännu mer illa än vad jag gjorde när jag höll mig i källaren.


Har piggnat till lite grann sent på kvällarna men det har lett till att jag vänt på dygnet vilket jag nu ska slåss mot.


Sen kom åska och massa regn....jag blev glad....men säg den glädje som varar för efteråt blev det ännu kvavare så jag mådde illa oavsett vad jag gjorde eller inte gjorde.

3 dygn kunde man må illa sa de på onkologen. Det gällde inte mig tydligen!!


Idag är det en vecka sen jag fick giftet första gången. Hur kan man tillåta att ta sig till sjukhuset för att bryta ner sig själv?????
Konstig känsla!


#cellgift

#FEC

#illamående


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards