Direktlänk till inlägg 22 september 2014

ÅNGESTEN BÖRJAR KRYPA PÅ MIG.....

Av cija - 22 september 2014 11:13

Jaha, nu vill jag försöka hinna allt jag ska innan jag ska sänkas ner i det förhatliga cellgiftsträsket på torsdag.

Tror jag ska avskaffa torsdagar i framtiden....får snudd på ångest över bara den dagens namn snart då alla mina cellgifter ges på just...tååååårsssdagar  


Nu är det en ny sort. Förra sorten hade jag så starkt illamående så jag bad min make ta livet av mig när det var som värst.....dock gjorde han inte det eftersom jag fortfarande sitter här   

Av alla de biverkningarna man fick av det var det illamåendet som var det jag fick slåss mot och som var värst.

Sen var det tröttheten. Att ligga som en träskpadda på rygg och inte orka röra sig.

Alla andra biverkningar kunde jag fixa och klarade av. Ja jag klarade uppenbart upp de andra med men jag vill ALDRIG behöva gå genom dem igen.


Herceptin får man för att min tumör är HER2positiv. Det innebär att återfallsrisken är väldigt, väldigt hög. Herceptinet gör att återfallsrisken minskar en del.


Cellgiftet jag ska ha nu heter Taxotere och är gjort av idegran. Jahapp, tänker jag....jag ska ha in en hel barrskog i mitt blod  ...... känns si o så. Biverkningarna är smärta, smärta o åter smärta i kropp...hud som flagnar på händer o fötter, svamp i munnen, tappa hår osv osv.

Svamp ska finnas i skogen och inte i mina slemhinnor!!!

Hår har jag inget att tappa längre....nu har dessutom ögonfransar o ögonbryn börjat ge sig av med.


Jag är såååå nervös inför torsdagen. Vill hinna göra dittan o dattan men inser att min energi är inte som den en gång varit....


 
 
Ingen bild

Bella

22 september 2014 20:39

Taxotere är en ljummen sommarbris mot FEC (som jag antar att du fått hittills). Råkade hamna på din blogg av en slump o har bara läst några inlägg, men har själv fått igenom behandling för ca 6 månader sedan. Fick Taxotere och FEC. Mådde piss och pest av FEC men ganska bra av Taxotere. Inte jättemycket värk, ganska pigg och inga problem med svamp. Prova och gurgla/skölja med mineralvatten om du får problem. Zendium är kanon att använda som tandkräm. Lycka till!!!!

cija

22 september 2014 21:50

Hej, vad kul att du hittade hit:)
Jo det är FEC o TAX som gäller för mig och sedan strålning. Ja och så Herceptin.
Mådde så vansinnigt illa av FEC så jag bad min make döda mig typ (han illvägra dock att utföra min önskan).
Zendium är min tandkräm redan nu så då är det tur jag är "inkörd" med den :)
Tack för jag läst lite hopp från dig :)
Hur mår du idag?

 
Ingen bild

Bella

23 september 2014 10:52

Hej igen!
Jag mår fysiskt bra. Fick sista behandlingen i början av maj och efter några månader känns det helt ok igen. Har dock det sämre med själen. Där går det upp och ner så jag är fortfarande 50%sjukskriven och har nyss fått antidepressiva utskrivet. Gruvar mig fortfarande för att börja med dem, så vi får se. Har fått en ny samtalskontakt som verkar bra så det löser sig nog. För mig blev det jobbigt när allt var klart och förväntan att allt skulle vara som vanligt var svår att möta för mig. Det behöver ju inte bli så för dig!! Lycka till framöver:-)

cija

24 september 2014 09:45

Hej!
Har också fått höra att allt kommer att komma över en när behandlingarna är klara. När man är under behandling så är man som jag är nu, så upp i det så man hinner inte tänka.

Och även om man fått höra det så tar man det inte till sig förrän man är där.
Man förstår det liksom bara i orden innan man själv är där :(

Kan rekommendera dig att ta de antidepressiva. Vilken sort har du fått? De kan vara bra för dig att ta under en period.

Kram

 
Ingen bild

Bella

23 september 2014 13:12

Hej igen! Jag mår bra i kroppen. Faktiskt inte så mycket besvär alls. Själen har lite kämpigt ibland så jag är halvt sjukskriven fortfarande och jag nyss fått antidepressiva utskrivet. Det kom efter att behandlingen var klar för mig, men det är ju olika. Jag har en ny samtalskontakt som känns lovande så jag tycker att det känns som om det går åt rätt håll.:-) Ta hand om dig!!!

cija

24 september 2014 09:50

Hej!
Har hört det att allt kommer ifatt en efter man är klar med behandlingarna och under tiden man behandlas är man så uppe i det!
Men även om folk berättar detta för mig så tar jag inte in det förrän jag är där och troligen kommer jag att reagera något liknande dig :O

En sa åt mig att man kommer att bli rätt ensam under behandlingarna då värdena går ner och man inte kan träffa folk. Jag förstod vad han sa men först när jag upplevde den där ensamheten då värdena var i botten så insåg VAD personen egentligen menade :(
Man tar liksom inte det till sig förrän man är där och det är kanske bra på ett vis?!

Jag kan nog rekommendera dig att ta de antidepressiva för en kort period. Vilken sort har du fått?
Låter toppen att det går åt rätt håll och glöm inte att skynda långsamt :)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards