Alla inlägg den 9 januari 2015

Av cija - 9 januari 2015 13:47

Så kom den där dagen då det var min sista strålning. Förhoppningsvis behöver jag aldrig mer strålas i hela mitt liv!


Tårarna rann när jag låg på britsen och jag hade fullt sjå att koncentrera mig på rösten från högtalaren som uppmanade mig att "andas in.....andas ut....andas in....andas ut...."

Prickarna i taket lyste för mig i sina olika pastellfärger som de brukar.


Väl ute så skålade jag och min väninnna i cider.

En konstig känsla infann sig...en känsla av tomhet och "vad händer nu"-känsla!



 

Av cija - 9 januari 2015 12:42

Ja man får ju brännskador av den där strålningen.

Jag har fått ha en del förband på och igår var det dags att ta av dessa.

Men ööööörk.....HUDEN FÖLJDE MED på en del områden!!!


Vet att upp till 3 veckor efter man slutat strålats så fortsätter biverkningarna att komma men jag var inte riktigt beredd på att de skulle ta fart redan nu   


Så idag blir det att ta mig till vårdcentralen och se vilka förband jag kan använda mig av. Annars slutar det väl med att jag behöver uppsöka akuten i gelgen för att få förband och det är rätt onödigt att ta tiden i helgen till att sitta på akuten för en sån sak.

 

Huden stramar något så hemskt och nedanför armhålan är huden svart och lite hård....som förkolnad hud....så det kommer att brista närsomhelst misstänker jag,

Men jag fasar för det är rätt stort område.

 


Av cija - 9 januari 2015 12:36

Nu har jag börjat få mer hår på huvudet!

Det är fjunigt och jätttemjukt! Känns som bebishår.

Även ögonfransar har börjat titta fram så smått, dock är de än sålänge så små så jag får ta ficklampa för att se dem men dom är på ingång och det är ju viktigt   

Ögonbrynen har inte tagit fart ännu så får fortfarande sminka dit så det ser ut som att jag har dem!


Jag är tacksam över att inte haft hår på benen förut och hoppas att jag inte ska få det nu heller!!

 

Av cija - 9 januari 2015 12:17

Nu har verkligen tånaglarna på mina stortår gett upp. Nu är då på gång och blir lösare och lösare!


De är alldeles vita och tjocka och så är de som en liten lucka som man kan lyfta på och kika in lite undertill. Det var så även jag ryggade för mina egna stortånaglar när jag insåg detta faktum.

Så nu tejpade jag dom så naglen inte kan lyftas av misstag av en strumpa eller nåt.


Vansinnigt öm är man med nu och jag hoppas att den värsta smärtan ska lägga sig när naglarna är väck.


Har även upptäckt att tumnaglarna börjat vitna så de lär med falla av!!

Helt otroligt så länge biverkningarna av cellgifter kan hålla sig kvar. Fast visst....naglarna blev ju skadade direkt och sen tar det tid innan det hela visar sig.


Lägger inte upp bild på mina tår för visade en kompis fotot o hon närapå tuppa av i sin soffa......känslig kvinna det där   

Av cija - 9 januari 2015 12:06

Har inte full koll på det där med olika nationer i Lund men hittade iaf den jag gillade och det var såklart Kalmar eftersom jag är född i denna vackra stad   

 

Av cija - 9 januari 2015 11:51

Japp, det är jättegott att äta stekt lök och fläsksås.

Det var iaf det jag ville förmedla till mina barn när jag sa vad det var för mat den dagen!


När jag sa "Stekt lök och fläsksås" så hörde jag att det var fel sagt så jag försökte mig på det igen men det blev ändå fel.

Funderade var felet var och det tog en liten stund innan jag fick rätt på det och sa "Stekt fläsk och löksås"

och då hade barnen redan börjat prata om någonting annat!


Detta är ännu en tråkig biverkning av cellgiftet! Att säga fel, läsa fel och uppfatta tokigt ibland.

Ibland kan man skratta åt det men ibland blir det bara så frustrerande!!   


Men jag kämpar på.....


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards