Direktlänk till inlägg 4 februari 2015

ANDFÅDD....ANDNÖD..... MARDRÖM PÅ AKUTEN!!

Av cija - 4 februari 2015 09:45

Så försvann några dagar till. Hur vet jag inte men nu är dom väck iaf!


Blivit mer andfådd. Ringde strålningsenheten för jag tänkte det kunde vara en strålningsskada men för att ha pneumonit som den heter så brukar hosta vara det som är dominant. Så de hänvisade mig till VC för hon sa hon var rädd et var propp eller ännu värre...metastaser.  

Hamnade på akuten då VC var stängt. Denna dag hade de högt tryck på akuten och det märktes.
Blivit mer andfådd. Ringde strålningen men för att ha pneumonit så brukar hosta vara det som är dominant. Så hon hänvisade mig till VC för hon sa hon var rädd att det var propp eller ännu värre...metastaser.
Hamnade på akuten då VC var stängt. Denna dag hade de högt tryck på akuten och det märktes!

En man som kom in med sin sjuka mamma gick kom in i väntrummet och han formligen stank rakvatten, gick runt i väntrummet och spelade upp sina böneupprop på sin mobil. Vaddå jobbigt när man sitter med huvudvärk och andfåddhet men vissa skiter ju i att respektera andra. Hade varit bättre om han tagit sig an sin lille pojke som rev ner allt där var.  Men mobiler är ju viktigare än sina egna barn rätt ofta har jag märkt hos den yngre generationen!!
Blev iallafall glad när jag blev inropad så jag kunde få lite luft igen!!

Sammanlagt blev det 6-7 timmar på akuten.....

Jag har venport men sköterskan sa att de gick fortare att sticka i armvecket och jag tyckte synd om personalen så jag sa ja. Jag fick också veta att de inte går att spruta in kontrast i venporten. Detta tyckte jag var konstigt men de påstod att det var för högt tryck på kontrastet när det ska göras en skiktröntgen på lungorna.

MEN hon stack tokigt....så ner genom hela armen och ut i tumme och pekfinger kom en smärta så det kändes som att armen exploderade.  Gjorde så ont så jag hamnade på bredden på britsen och skrek rakt ut.... Jag var beredd på att sticket skulle göra on...men inte resten.  
Blodet for åt alla håll o kanter. Hon fick dit nålen med yttersta spetsen och vi hoppades på det bästa. Hon försökte också torka bort allt blod men varje gång hon rörde huden så gjorde det vansinnigt ont så jag sa jag kan torka själv!!

1 timme senare får jag veta att röntgen inte kan ta fler så de får dra nålen och jag går hem för att komma åter dagen därpå. Jag behandlades då som att jag har proppar tills jag fått röntgen så jag fick en extra spruta med blodförtunnande medel.

Natten var orolig, armen värkte. Jag skrev i en grupp på facebook om detta med porten....visade sig att alla hade olika besked. En nämnde kortet man fick så jag rotade fram det och där stod om att man ska ha ct-nål till ct....o de betyder ju att porten kan ta kontrast!!!!

Ringde onkologen på morgonen och min venport är perfekt för kontrast. Den gamla som kallas port-a-cath kan inte ta de höga tryck som blir vid kontraströntgen men denna kan. Tack för att jag fick en Power-Port!!
Så jag ringde röntgen och jodo de kunde sätta nål i porten. Onkologen var med snälla o ringde dem.

Och så blev då rtg av. Det syntes inga metastaser, inga proppar utan det är pneumonit....som är den där skadan från strålningen (en ovanlig men då ska jag såklart ha den!!!!)
Jag fick kortison som jag ska ta i 30 dagar enligt schema.

Dagen efter ringde jag strålningssköterskan på strålningen och berättade hur det gått för mig och hon blev åter paff då hostan är det dominanta och de har jag knappt nån. Vi pratade en stund o bara nån timme senare ringer en läkare upp ifrån Lund.
Hon hade sett bilderna och det var mycket riktigt pneumonit. Jag fick byta till ett vassare kortison och fick även antibiotika med tanke på min diagnos. Hon var förvånad att jag inte fått det från början på akuten. Men den läkare jag hade hörde med en annan som tyckte att då fick jag komma tbx för att få det. Men som denna läkaren sa...jag hade kommit tbx igen och det hade bara spillt onödig tid!

Och nu är det kortison och antibiotika i 2,5 veckor och sen till Lund istället för fortsatt koll vad gäller detta.

Jag är så trött på allt detta! Känns som om luften har gått ur mig!  

Jag fick behålla min nål i venporten då jag dagen efter ändå skulle in och få Herceptinet i porten.
Så här intejpad blev jag.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards