Alla inlägg den 9 september 2015

Av cija - 9 september 2015 20:38

Tunnbröd är gott.

Vissa godare än andra och vissa mindre godare än andra.

Räcker med lite smör på dem  och så kan de slinka ner.


Min favorit är helt klart denna:


    


#tunnbröd
#kalix
#kalixtunnbröd
#kalixtunnbrod



Av cija - 9 september 2015 19:45

Har nu genomgått den där koloskopin som jag har fasat för i flera dagar!!  

Tog en lugnande och en smärtstillande innan jag skulle dit. Ville inte behöva bli stucken i armvecket och jag fick veta att de inte stack i venport.
Men oj vilken effekt de lugnande pillret hade på mig...  jag var helt "av banan"!  
Den smärstillande vet jag inte om det var jätteeffekt av men om det var det så är jag tacksam för att jag inte var utan den!

Blev vinglig i kroppen och hjärnan blev dyngmossig rätt snart.
Höll på att somna på soffan i väntrummet och sonen fick putta på mig flera gånger!  

Sen blev det min tur och jag fick då ta av mig på underkroppen och ta på mig ett par blå prasselshorts med öppning i baken.
Det kändes iallafall bra att slippa vara helt naken på underkroppen! Man är tillräckligt utlämnad som det är ändå.

Jag snubblade fram mot britsen och höll på att ramla men kom till slut mig upp på britsen med hjälp av sköterskan.

Läkaren kom och han var en pratsam gubbe.......ja han pratade faktiskt hela tiden. Först om vad han skulle göra och så tjatatde han om att slappna av osv.

Jag försökte verkligen slappna av men trots att jag tyckte att jag var avslappnad och det gick hyffsat bra så tjatade läkaren ändå ändå om att jag skulle slappna av.

En stund hade jag lust att säga "kan du vara tyst så jag kan slappna av ifred"????

Men det gick ändå rätt snabbt och sköterskan var imponerad att det bara tog 10 min att få kameran hela vägen in till tunntarmens början. Jag som nästan fick känslan att jag var den mest stökigaste patienten de haft på år och dagar. Men så var det inte....ibland kan det ta ända upp till 40 minuter....

Gjorde riktigt ordentligt ont 2-3 gånger och då tappade jag andan helt och ville helst hem direkt.   Samtidigt så skulle jag försöka andas rätt och slappna av.
Värst var när det passerade "kurvorna" och när det passerade förbi naveln....kändes som att smärtan aldrig skulle ta slut!

När han kommit fram på plats i slutet av tjocktarmen kunde han även se liten bit i i tunntarmen.
Men så skulle kameran nu dras bakåt och då kunde jag kika på skärmen för då kände jag lite obehag men absolut ingen smärta. Jag tyckte det såg bra ut det jag såg så jag fick ju såklart ett hopp där jag låg.

Sen var det klart och jag fick beskedet direkt:
*INGA POLYPER
*INGA TARMFICKOR
*INGEN TUMÖR
*INGEN METASTAS

LYCKA  

Då började jag att gråta varvid läkaren fråga om jag var ledsen och ja sa bara "nej, jag är glad!"

Jag började skaka i hela kroppen samtidigt som tårarna kom mer och mer. Sköterskan ville att jag skulle åka hem till någon som var hemma och inte bara hem till ett tomt hus då jag fortfarande var rejält påverkad av tabletterna jag tagit (blir otroligt påverkad av mediciner).

Så sonen skjutsade mig hem till min mor då hon hade innan smsat att jag kunde komma inom dit.
Väl där var jag inte den mest sociala människan för sonen hjälpte mig in i en säng och där somnade jag för att vakna 3,5 timmar senare.

Nu är jag hemma och det har det gått ytterligare timmar och jag är fortfarande påverkad av medicinerna. Jisses!

Men just nu är det en annan sak som betyder mer...och det är att där var inga farligheter!!!

Så som det ser ut så är det medicinerna jag tar dagligen som ger mig en del biverkningar.

 

De snygga blåa pappersshortsen som jag var glad att jag fick ha.

 
Så här är en bild på hur koloskopi går till. Kameran som sitter främst ska igenom hela tjocktarmen och vid varje "krök" den ska passera känns det rejält.
Efter kameran kommit till första kröken uppevid så fick jag lägga mig på rygg.

#fuckcancer

#koloskopi
#kamera

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards