Alla inlägg den 13 september 2015

Av cija - 13 september 2015 18:38

Gjorde för oss en liten udda efterrätt idag efter middagen.


Det blev äppel-o-ingefärskompott med kanelyoghurt.


Det gick snabbt att göra. Skala 1 kg äpplen och skär dem i bitar. Pressa 2 citroner. Skala och finhacka biten ingefära.
Låt allt koka ca 15 minuter ihop med 1 dl vatten. Rör om då och då.
Blanda 2,5 dl yoghust med en nypa gurkmeja (jag tog lite mer än en nypa).
Fördela äppelkompotten i 4 glas. Häll på yoghurten och garnera med kanel.
Vill man kan man garnera med ett par myntablad också men det hade jag inga hemma!
Var väldigt uppfriskande smak.   


 


#yoghurt
#äpple
#kanelyoghurt
#kanel



Av cija - 13 september 2015 13:54

Skingrade lite tankar med att baka brysselkex.
Blev kanske inte de mest jämna men de blev goda att äta  
Får lägga dem i frysen för att jag inte ska tugga i mig allihop.


Ikväll till middag blir det Pasta-o-tonfiskpanna. Lagat det en gång innan och det var väldigt gott.
Fullkornspenne, grönta ärtor, tomater, tonfisk i vatten, grönsaksbuljong, lök, kronärtskockshjärtan och så kvarg.
Basilika ovanpå. Lätt att laga och snabbt går det att fixa   

Men det mystiska är att på bilden ser oftast maten helt annorlunda ut än när jag sedan tillagat den    


 

Av cija - 13 september 2015 13:43

Vaknade tidigt efter sovit lite si och så inatt.

Tankar som snurrat sedan jag igår fick veta att en vän avlidit. Som hon har kämpat mot cancern och nu fått veta att den var borta och så bara 3 dagar senare så somnar hon in.
Jag blev så ledsen och så chockad.

Så imorse gick jag en runda och för första gången på alla dessa månader gick jag ut i skogen. Var lite jobbigt för mig att gå och en runda som tar med vanlig gångtakt 20 minuter att gå tog för mig över en timme.

Men jag ramlade inte en enda gång utan tog det försiktigt.

Ångesten låg i hälarna men jag tänkte inte ge den mark hos mig utan jag koncentrerade mig på skogen, träden, luften, lukterna och ljuden.
Klarade mig från ångestattacker även om tårarna kom.


 
#naturen
#skogen
#skogspromenad
#fuckcancer
#naturenärfantastisk


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards