Alla inlägg den 21 september 2015

Av cija - 21 september 2015 18:06

Jag har under hela min behandling stått på injektion Klexane som är blodförtunnande.
Det är så att om man fått blodförtunnande i tabletter innan cancer-behandling så får man det i injektion under tiden.
Jag hade nyligen slutat med tabletterna efter propparna i lungorna när jag fick mitt cancerbesked.

Så när behandlingen av cytostatika började så satte onkologen in mig på injektion med blodförtunnande.


Nu är jag då färdigbehandlad från onkologen.
Eftersom där är mycket för dem så kan de inte ha kvar patienterna utan de ska ut till vårdcentralerna.

MEN där kan de inget om detta med blodförtunnande och vad som gäller när man har antihormoner och venport. Och de blev nog mer förvirrade än vad jag blev.

Så jag kontaktade bröstmottagningen. Men då de inte satte in det på mig vill de inte jättegärna sätta ut det eller sätta över mig på tabletter.


På onkologen fick jag svaret att den som satte in det får ta ansvar att sätta ut det eller vad som ska ske.
Jaha? Men det var ju onklogen som satte in medicinen.  

Men nu så ringde jag själv till PK-mottagningen på ett annat sjukhus och läkaren där ringde upp mig så vi pratade. Så de tar över ansvaret för min medicin vad gäller blodförtunnande. (Och så var jag på onklogen om att det kanske behövdes remiss så de ringde också till PK-mottagningen.  )

Och det bästa av allt!!!! Jag sätts över på tabletter! Nu slipper jag de förhatliga sprutorna om några dagar!

Men snacka om att man blir bollad i sjukvården.......

Läkaren på PK-mottagningen undrade hur min uppföljning gällande Klexane såg ut.
Va? Vilken uppföljning?
Det fanns liksom ingen som tog ansvar för det inne på Kristianstads sjukhus.
Men ska du inte gå på uppföljning någon gång om året? undrade läkaren.
Nää...vad jag vet ska jag träffa en sköterska om 5 år men inget annat vad gäller själva bröstcancern och klexane.

Ja det var ju inte så mycket att komma med nu kände jag efter denna läkare ställt frågan.
Vem tar eg ansvar för sprutorna de satte in? Faktiskt ingen då ju   
Så hade jag inte själv tryckt på så hade det fortsatt utan någon kontroll alls...år ut och år in.....

Men nu har det ordnat sig ..... men vad man får ligga på för att få rätt på allt!!!
Och visst kommer jag att få bli stucken i början tills jag är rätt inställd. Men vad är det om jag jämför med att ta sprutor varenda dag?!

#waran

#blodförtunnande

#onkologen

#fuckcancer

 


Av cija - 21 september 2015 14:06

Rotade efter en sak i några lådor.
Hittade inte det jag letade efter (och nu har jag dessutom glömt vad jag letade efter...tack cytobrain!!) men jag hittade någonting annat som såg spännande ut.  


Rökelsepinnar!!

Mindes att jag testat dem för ett bra tag sedan men jag tänkte att jag kan ju prova igen och se hur det blir.

Fram med alla dess sorter och sniffade lite på dem.
Valde ut lavendel. Det är ju en lugnande och fin doft. Inte stark utan mer en mjuk doft.
Eftersom jag är doftkänslig när de blir för mycket dofter så tänkte jag att då blir denna perfekt!

Så jag letade fram en tändare (är man icke-rökare vet man att sådana har en förmåga att liksom bara försvinna) och fixade den där rökelse-pinnen på en ställning!
Tände den och väntade mig en liten mjuk doft som skulle sprida sig!

SÅNT JÄDRA MÖG!!!!  

Det enda som spred sig intensivt var RÖK-lukt!!!   
Jag fick tårar i ögonen och det var verkligen inte tårar av lycka!!!

Jag började hosta! Och så fick jag huvudvärk!
Fick släcka den där rökelse-pinnen och öppna överallt!!!!
Detta i sin tur gjorde att när min katt kom hem så brukar han tala om detta genom att hoppa upp på fönsterbläcket på ett av fönstrena och just det fönstret hade jag ju öppnat så han ramlade ner igen och blev stående chockad på trappan....."vad hände?"
Jag fick gå ut och hämta in honom!

Lavendel-doft står det på doftpinnarna????????? De som skriver på den förpackningen har helt klart tappat luktsinnet  

Var ju rädd att alla brandvarnarna skulle sätta igång ju!!

Så nu ska jag se om jag kan byta bort en bunke rökelsepinnar mot en paket makaroner eller nåt!!!  



#rökelse

#rökelsepinnar
#katt

Av cija - 21 september 2015 13:30

En del säger att de blir med barn....några blir med bil....osv...

Jag blev med en student.  

Jag har haft flera utbytesstudenter från olika länder.

Nu valde vi att inte ha någon student detta läsår då jag behöver ork och energi till att återvända till mitt jobb.


Så istället så provar jag då på att vara representant för studenter som kommer till Sverige.
Kommer att bli en väldigt spännande upplevelse att få vara det med allt som tillkommer med det!


Först fick jag en tjej som är från Tyskland. Henne lyckades jag nu få träffa i lördags.  
Sen fick jag förfrågan om en tjej från Kina. Och jag kunde ju inte säga nej så då fick jag 2 tjejer att vara representant för.
Kan ju vara kul. Har dock inte träffat henne från Kina ännu men hoppas det blir snart.

Idag fick jag förfrågan om jag ville bli det till ytterligaren en tjej.
Nåja, alla goda ting är ju tre sägs det så jag sa ja till denna med.

Hon är ifrån USA och bor en bra bit ifrån mig men jag hoppas kunna träffa henne ändå några ggr under hennes år i Sverige.

Är helt underbart att vara värdfamilj så nu får vi se vad jag tycker om att vara representant.
Är du intresserad av att bli värdfamilj kanske? Kontakta isåfall YFU - http://www.yfu.se

#värdfamilj

#YFU

#utbytesstudent

#representant








Av cija - 21 september 2015 13:11

Regn, regn och så lite mer regn!!


Ja det är ju bra att det regnar så man slipper vattna gräsmattan och blommorna utomhus....eh!?
Och risken för solsting är minimal om man får för sig att vistas utomhus....eh?!
Det som är mysko är att börjar det regna i detta land så regnar det ända fram till jul....  

Idag har jag redan jobbat klart för dagen. Är ju bara 2,5-3 timmar 3 dagar i veckan.
Fortfarande tycker jag det är vansinnigt roligt att jobba och vill vara där mer men när jag kommer hem så är det som att luften går totalt ur mig och jag somnar en stund på soffan.
Men det blir väl bättre med tiden hoppas jag!

Igår fick jag för mig att eftersom det nu regnar så mycket så är det perfekt att ta sig upp på vinden och kolla om det läcker in någonstans.
Sagt och gjort. Maken och sonen hjälpte till så det blev 3 förvirrade människor uppe på vinden med sina ficklampor.

Däääääär....ylade jag....dääääär läcker det...
och jag viftade så alla skulle se att det läckte där.
Sonen som är spinkigast av oss fick åla sig in en bit för att känna på fläcken jag såg.
Fäcken var så torr så den kunde inte bli torrare sa han.

Jaha, jag tittade misstänksamt på den en stund och fick sedan ge mig.

Har planer på att låta lägga om taket men så blir det inte detta året då. Men nästa så kanske.
Men det var skönt att allt såg torrt och fint ut på vinden.  


#regn
#kollataket

 

 


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards