Alla inlägg under september 2015

Av cija - 2 september 2015 20:17

När jag fick mitt första cellfgift så förkortas det FEC.

Det var bla en sort som var hallonröd....mycket röd.
När man fått den kissade man ut samma färg som man fått in i blodet.


Häromdagen såg jag en bild på en som visade en påse med just FEC.

Och PANG.....där fick jag en flashback......

 

Plötsligt förstod jag varför jag INTE längre kan dricka röd saft, röd juice eller röd läsk längre.
Provat att smaka granatäppelsaft men det vände sig i magen på mig när jag såg färgen.


Så fort man ser denna röda färg på någon dricka så går tankarna till cytstatikan jag mådde så vansinnigt illa av 24 timmar om dygnet och i 10 dagar efter varje gång jag fått det.

 

Av cija - 2 september 2015 19:49

Så har jag då gett mig på att måla naglarna med Depend 7 Day. http://www.depend.se
Mina naglar blir mer och mer flisiga så jag fick förslag om att prova detta så nu har det skett 

Men det tog sin lilla tid att göra en sån avancerad sak som att måla naglar   


Först ta fram alla grejor och små flaskor (inte så svårt)

Sätta mig vid bordet och ta av glojärnen för jag har fått sämre syn av cellgifterna så de glasögon jag har är inte rätt för mig längre. (sen ser jag inte var jag la dom!!!)

Så var det flaska nummer ett....man skulle tvätta naglarna med detta medel. (Tja, det var ju inte heller så svårt!)  

Sen var det flaska nummer två, protecting base....(Nu började det bli lite svårt för jag fick först inte av korken så jag fick minsann kämpa liten stund.)
Läser på broshyren att jag skulle börja med lillfingret......Jag har ingen aning om vad som händer om man målar på tumnageln först?!!!!!!! (Men nu får vi snart veta för jag gjorde såklart tvärtom)

Nåja, sen äntligen var det själva färgen. Ja det var ju som sagt inte den starkaste färgen jag valde men den dög.

Måla....måste medge att det är väldigt enkla penslar att måla med....vänta 30 sekunder...och...måla igen!

Och efter det......jajamensan då blev det att vänta 30 sekunder igen och sen var det flaska nummer 4 som skulle öppnas. (Satt hårt åt den med så jag fick åter kämpa).

Det skulle man använda i 2 lager och emellan detta så ska man vänta i hela 3 minuter.(3 minuters intensivt stirrande på mobilens urverk)

På med andra laget.....då var det att vänta igen i hela 5 minuter!!!

Just nu är ytan torr ja...men jag kan ändå trycka på den och se märket....nåja får ju se efter några minuter till


Men jag måste ändå säga att det var fasligt så mycket enklare förr när man målade EN gång och så var det klart

 


#nagellack

Av cija - 2 september 2015 18:43

Dagen började helt tokigt.  

Satt och väntade på taxin men det kom ingen så jag fick ringa och undra vart den tagit vägen.

Tja, hon som bokade den i måndags har bokat in den på torsdag...dvs imorgon!!!!

Fick smärre panik för jag hade tid inne på sjukhuset.

Tjejen fixade en ny bil som kom efter en kvart och bad mig ringa Skånetrafiken och lämna in klagomål.
Detta gjorde jag och fick då veta att det tyvärr inte var ovanligt att fel dag bokades.


Kom lite försent till min "kbt-agent" så det blev inte så länge jag var där.

Sen var det sjukgymnasten och efter det var det hopp i badet med vattengympa i varmvattenbassäng.
Väldigt skönt att vara där kan jag ju tillägga.


Efter det så skulle jag gå och posta brev och paket men ack vad jag bedrog mig för den ICA-affären hade inte postmöjligheter.
Blev att traska ner till centrum och där byggs det en massa så hela centrum är mest en röra.
Men jag hittade ett ställe som var postombud så jag fick iväg brev och paket.


Traskade tillbaka till sjukhuset, köpte mig en mjukglass och sen var det besök hos lymfterapeuten.
Ska få en ny armstrumpa för man behöver 2...en i tvätten och en som man använder
Och handksen jag har har fått fel mått såg hon så jag ska ha en ny sådan oavsett för det behöver vara rätt mått.
Jag valde inte cerise denna gången utan tog en körsbärsfärgad.
Ska bli intressant att se hur färgen är.  


#lymfödem #fuckcancer

Av cija - 1 september 2015 20:17

Jag har för några år sedan hållt på med hathayoga men slutade för jag hade inte tid. Dumt egentligen men kursen var på dum tid så jag hann aldrig hämta andan efter jobbet innan jag skulle på yoga.

Nu har jag bestämt mig för att börja med kundaliniyoga...mediyoga närmare bestämt. Den har sitt ursprung i kundaliniyogan. Grundaren till mediyoga är svensken Göran Boll.


Jag frågade min väninna om hon också ville med på den här prova-på gången och det ville hon.

Sagt och gjort....vi gav oss iväg med liggunderlag, filt, vattenflaska och kudde i högsta hugg!

Så damp vi ner på varsitt liggunderlag...vi var rätt många där tyckte jag.
Här är det rätt koncentrerat på andning så hon som håller i kursen gör rätt som kallar sin sida för just andning i fokus:

http://www.andningifokus.se

Det höll på i drygt en timme. Kändes ovant att rabbla lite mantran och att tänka dem när man andades in och ut....
Men det ska nog gå bra när jag testat några gånger. Just idag var tankarna lite flaxiga även om jag kämpade för att hålla dem ifrån mig och koncentrera mig.....  
Men om en vecka....då är det yoga igen för mig och även för min väninna :)

 

 

 

#yoga 

Av cija - 1 september 2015 20:02

Var hos läkaren idag för min höft.
Han var dansk och eftersom jag inte förstår danska något bra så hade jag med min väninna som tolk! Och när de båda började prata danska satt jag som en fågelholk och fattade absolut ingenting!!!!

Läkaren i sig var trevlig.....han kan ju inte hjälpa att han pratar danska  

Han böjde och vred på mina höfter så hade jag inte jätteont innan så fick jag det nu!  

Han tittade på röntgenbilderna och han kunde inte heller hitta några tumörer eller metastaser i höftbenet. Det var ju bra det iaf.
Jag var så nyfiken så jag var också med näsan i datorskärmen för att kolla!

Men han skickar mig vidare till deras egen ortoped. Kan ta lite tid men det kan jag stå ut med just nu.

Sen var det arbetsträning på schemat. 2 timmar och jag var så trött och smärtorna i höften och under fötterna var hemska.
Så jag kunde ju knappt koncentrera mig på det jag hade tänkt jag skulle hinna göra.

Fattar inte att jag blivit så vansinnigt trött.  


När jag kom hem skulle jag vila....tänkte jag.... men det första jag gör när jag kommer in i storarummet är att se kaskader av spyor på golvet och på mattan under storarumsbordet.
OCH under min ena innesko för självklart skulle jag hinna tassa lite i det innan jag såg allt! 

Katten hade spytt en massa så jag och sonen fick torka och torka och torka lite till.
Jag hittade lite matt-tvättmedel som jag sprayade på, lät verka i 30 minuter och sen dammsög.

Katten själv verkade inte ha problem med att där låg spyor på golv och matta.  


Men nu har iaf katten vaknat till liv mer och mer. Vill nu gärna ut och får han inte gå ut så terrar han oss mer och mer.
Men på lördag är det stygnen som tas och sen kan vi se hur han är efter det.


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards