Alla inlägg under oktober 2015

Av cija - 15 oktober 2015 12:52

Kom en rätt stor postbil. Ur denna hoppar en man ur, öppnar en stor bildörr, letar fram ett litet, litet paket med ett svart snöra om.
Bär det med lillfingret fram till ytterdörren!
Man får detta lilla, lilla paket i handen och tackar, chauffören kör iväg med stora postbilen och jag sliter upp paketet. Älskar ju paket  

Inuti ligger min nya armstrumpa och handske som jag använder för att förhindra att få ännu mer svullnad i arm och hand. Svllnaden beror på att de under min bröstcanceroperation äver fcik ta bort lymfkörtlarna. Och då har kroppen problem att förstå hur den ska få bort lymfvätskan som hamnar i arm och hand.

Kallas lymfödem.


Nåja, min nya handske och armstrumpa är i färg aqua.

Rätt mörk aqua tycker jag men väldigt fin.

Där är text på den som bildar ett mönster där det står Live Love Laugh.
Har samma mönster på min körsbärsröda armstrumpa och handske.


Men tillverkaren i Tyskland hade nog en konstig dag för plötsligt har denne fått för sig att en av mina fingrar har växt lite   men så är inte fallet!
Fingrarna har samma längd som vid förra beställningen!
Så jag får göra ett pyttelitet snabbt besök inne hos lymfterapeuten för att visa det.

Just nu så är det lite svårt att greppa då hela ena fingret är täckt av handsken.

Men färgen är fin iallfall   



 


#armstrumpa

#handske

#fuckcancer

#bröstcancer

#lymfödem

Av cija - 14 oktober 2015 22:30

Ringde vårdcentral idag om mina utslag i ansiktet. Vet inte varför de har kommit men tycker att jag ser ut som en kokt signalkräfta i fejset så rött det blir ibland med utslagen. Så jag fick tid att komma dit imorgon.

Skulle inte förvåna mig om det är enbart stress.....kroppen har ju gått igenom mycket stress och huden är det största organ vi har på våra kroppar......
Men det är bättre att gå till läkaren så h*n kan ta en titt och kanske rekommendera något bra.


Skulle på butiksevent idag så jag och en väninna åkte tåg till Malmö.
Jag valde att inte ta med rollatorn så bara det var ju en utmaning i sig för mig.


Det avlöpte väl men på vissa ställen under fötterna så försvann känseln till slut.
Fötterna känns nu ikväll väldigt svullna och bedövade.....   

Men efter en natts vila så tror jag att de kommer att hämta sig en hel del...

Jag är tyvärr inte så glad för Malmö då det sker så mycket otrevligheter där.

När man är på stationen är det inget trevligt där heller utan man känner sig mest obehaglig till mods och detta trots där är en hel del poliser.
Undra varför de behövs så många poliser på stationen? Troligen för att det är något som är mindre bra där.  

Men vi var på Triangeln (ett köpcentra) och där var inte överfullt med folk. Så jag gillade faktiskt att strosa runt och titta på allt och alla.
Tycker där var väldigt mycket affärer och kan tänka mig att åka dit igen.

Var inne i flera olika butiker och framförallt där som är mycket ekologiskt eftersom jag har en förkärlek till detta.

I vissa butiker kände jag mig som om jag var från landet och besökte storstaden för första gången i hela mitt liv.  

Sen skulle vi hitta något matställe. Verkar ha poppat upp massa kaffeställen överallt så det slutade med att vi gick ut från Triangeln och hamnade på Jensen Böfhus.
Jag åt flankstek med potatisgratäng vilket var mycket gott.   

Till detta drack jag en stor...vatten med is och en pyttebit citronbit i!

Men jag saknar att det inte ingår sallad. Ser lite.....tomt ut...utan sallad.  

Kändes också att det börjar bli kallare. Fick ta fram vantarna jag hade i fickan för att värma mina småfrusna händer.


Sen begav vi oss till butikseventet......fortsättning följer om det i nästa inläggsom jag skriver imorgon.   

 

 

 

#flankstek
#utslagifejset
#polisen

 

Av cija - 13 oktober 2015 20:19

Imorgon är det butiksevent som gäller.


Det är hos http://se.oilvinegar.com/


Ska bli så spännande och jag ser verkligen fram emot detta.

Man kan alltid lära sig något nytt där.

Har aldrig besökt affären så allt blir nytt för mig men det är bara kul   

Självklart så kommer jag att berätta mer om det här efteråt!  


 

Av cija - 12 oktober 2015 18:45

Var hos hårfrisörskan idag.

Det där är en ny upplevelse för mig.....att gå till en hårfrisörska.


Jag är van vid att bara klippa topparna på mitt eget hår när det behövdes.

Att gå till frissan var i mina ögon bara en onödig utgift då jag hade ändå långt hår.


Nu så har jag plötsligt inget långt hår längre och när jag går upp på morgonen så ligger det inte rakt och platt som det gjorde förr.

Nej, nu står det åt alla håll och det är lockigt och lever uppenbart ett helt eget liv numera. 


Det innebär att jag inte längre bara kan "kamma och kasta upp det i en hästsvans eller en klämma"
Nej nu behövs det en frisör också!  

Har varit hos frissan 3 gånger allaredan detta året!! Håret växer väldigt snabbt numera och det gjorde det minsann inte innan när jag ville det skulle växa fort!  

Men idag tog jag beslut att gå till en ekofrisör.
Sagt och gjort. Hon fixade till det så jag blev hyffsat fin igen.
Håret blev lite mörkare också för hon klippte bort de ljusgråa topparna. Hon gillade att mitt hår liksom har olika nyanser i grått och samtidigt så träder lite mörkbrunt in.


Och de topparna hon klippte bort var torra och spröda. Verkar inte som att allt mitt cytostatika-hår riktigt är borta än menmen det kommer att försvinna!

Kikade runt bland lite grejor hon hade till försäljning. Har köpt en hårgel som jag är glad för. Den är helt ekologisk och är bättre än någon annan jag har testat.


Nu valde jag att shoppa en lera!

En tvål-lera!
Hade ingen aning om att det ens fanns!
Men jag ger det chansen. Man kan tvätta håret med det. Bara lösa upp lerbitarna i varmt vatten så det blir en lera och sen kan man ha det som schampoo. Läste någonstans att det fungerar att tvätta hela kroppen med.

Men jag har ju min lille örttvål som jag är så glad för så leran får vara till skallen i första hand.


   


#tvållera
#frisör


Av cija - 12 oktober 2015 18:08

Hade speldag i helgen som gick!

Var kul med alla som kom. Först fick mobiler läggas undan och sen spelade vi olika spel. Några valde ett par parti i schack, några spelade UNO och Cluedo.  
Sen spelade vi Absolut Överens men om alla var överens vet jag inte riktigt men det blev många skratt!  


Vi gav oss på Besserwisser med men där var frågorna lite svårare.

Dock kul ändå fast att förlora är ju inte det man strävar efter.
Efter ett tag gav vi alla upp och åt glass i stora lass istället   

 

Av cija - 8 oktober 2015 20:42

Äntligen!!!!!
Nu kan jag för första gången sedan håret föll av i cancerbehandlingen äntligen använda hårklämma!!! Såklart så blev det en rosa!

Blev grymt snyggt, eller....????? 
Har inte hjärta att ta av den förrän det är sängdags.  


 


Av cija - 7 oktober 2015 18:37

När man får en hormonell bröstcancer så får man också ta antihormoner i flera år.

Dessa ger som de flesta mediciner biverkningar. En del får mindre biverkningar och vissa får massor.
Jag har nog lyckats få full pott på alla biverkningar av alla cancermediciner jag har ätit och fortfarande äter.   

En av de biverkningarna av antihormonerna är torra slemhinnor.  Och dessa blir mer o mer torrra efterhand man äter medicinen.....snart dammar det väl om en när man går!!!  

Så kom detta gynekologbesöket.
Man klär av sig bakom draperiet och som vanligt är det ju ursnyggt att stå i tröja, sockar och vara naken på nederdelen.....öööh, eller inte!  

Man skuttar....nåja....masar sig upp i gynstolen och får den där vanliga känslan att man ligger som en julkalkon!!!
Förmedlar fort till gynekologen..."jag är torr i slemhinnorna, det dammar om mig"!
Hon säger att hon ser det och ska ta det extra försiktigt. Hon undersöker faktiskt jätteförsiktigt och säger att hon kan se att antihormonerna har jobbat bra.....t.o.m för bra!

Undersökningen klar, hasar ner för den där stolen och går lite bredbent till hörnan där man ska klä på sig.

Va??? 
Gick ju inte att sitta ner!! Fy vad de gjorde ont! Trots läkaren var försiktig!
Försöka ligga ner på stolen för att få på underbyxor och jeans. Funderade ett tag på att fråga läkaren om hon kunde hjälpa till.
Har ju svårt att stå och  dålig balans så det behövs sittas ner när man klär på sig.


Efteråt säger läkaren "varsegod och sitt" och så pekar hon snällt på en stol bredvid hennes bord! Eh? Sitta? Hmm...  
Hasar då min kropp i en ovanligt snygg position på stolen ... d.v.s på halva rumpan och så häver jag mig fram över skrivbordet där läkaren sitter ....ler stelt och försöker se cool och avslappnad ut fast det gör vansinnigt ont nertill!
Ovanpå allt ska man koncentrera sig på att lyssna också.....

Sitter kvar i denna position en stund och när läkaren reser sig upp är jag inte sämre utan jag ställer mig så snabbt upp så jag är uppe på benen innan läkaren är det och stolen far i backen!

Ska iaf få lite hjälp mot de där dammiga slemhinnorna....hon skulle bara prata med bröstcancerläkaren först så det är ok att få ge mig dem. Detta var ok så nu ska jag bara ta mod och hämta ut dem också! Är så misstänksam mot all medicin numera!

När jag går därifrån så märker jag att jag har hävt mig upp mot rollatorn och liksom trippar fint fram på tåspetsarna.
Ler lite till andra kvinnor som sitter i väntrummet och de ler tillbaka.
Alla vet vi hur det är med den där kalkonpositionen!!! Och nu vill jag inte se den på ett tag eller två tag!!!

 
Feg Kalkon Arkivfoto - Bild: 44895379

#tamoxifen
#fuckcancer
#gynekologen

 

Av cija - 7 oktober 2015 18:01

När man får en del sorters cytostatika (cellgifter) så förstörs naglarna.
Mina tillhör de naglar som förstördes under den cytostatika  jag fick för bröstcancern.

Fingernaglarna flisar sig och naglarna är helt mjuka. Råkar jag ta tag i något där nageln stöter till så vips....flisad nagel.   

Nu har jag börjat använda Depens 7 day och det verkar fungera hjälpligt.
Naglarna blir inte starkare av det men de skyddas från "flisning"

Tånaglarna....jaja! Dom är ett kapitel för sig!  
Häromdagen tappade jag en tånagel till.

Det gjorde ont denna gången. Så var det inte med den förra.

Går knappt att ens titta på min tå utan att det gör ont.  
Och nya nageln sen då.....men örk va ful den är!!!

Måtte den nu växa rätt och inte strula som den förra håller på att göra!
Just nu är den invadderad i snyggt förband.


   




#fuckcancer

#nagel

#depend7day

#cytostatika

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards