Direktlänk till inlägg 8 januari 2016

ANDNINGSPROBLEM

Av cija - 8 januari 2016 17:00

Så var jag och jobbade idag. detta gick bra och för min del var det en rätt lugn stund på jobbet. Vissa dagar kan jag bli rent förvirrad så mycket där är för mig trots jag bara jobbar 2,5 timme/gång!
Men det är kul att det är lite blandat ändå!

Är så tacksam att jag har ett jobb att gå till!  
Efter jobbet så var det besök på vårdcentralen. Min andning vill inte riktigt som jag vill och fungerar inte riktigt som den borde.

Så jag fick göra en spirometri.
Detta i sin tur var knepigt för mig att utföra till 100% då ärret efter bröstcancern är så hårt sytt så jag kan inte ta in så djupa andetag som behövdes.
Men jag kämpade på så gott jag kunde. Både med näsklämma och utan näsklämma.
Fick 2 doser Bricanyl, vänta och sen testa igen.

Snacka om att jag blev yr i skallen av alla djupa andetag jag skulle ta.

Kom iaf fram till att jag INTE har astma och det kändes bra så långt.
Kom också fram till att jag bör använda Bricanyl då man kunde se att det förändrade lungkapaciteten (eller vad det nu kallades) till det bättre.


När jag sedan känner att nu känner jag mig rätt bra....DÅ ska jag kontakta dem och så görs en ny undersökning.

Ok, då gör jag väl det då


Har problem med min höft och fick kortison i den för 3 månader sedan. Det var underbart att slippa ha ont. Och så en dag, 29 december, kom all smärta i höften tillbaka på en och samma dygn.

Uppenbart är det så som sker när kortisonet slutar verka.
Jag tänkte boka ny tid till den ortopeden men redan nu sa sköterskan jag pratade med att just för att jag äter waran så är det mer restriktiva att ge kortison.

Ok, då får jag väl försöka stå ut ett halvår för sen ska waranet sättas ut.
Undra om jag orkar så länge. Dock är det läkaren som avgör vilket så om ett par veckor ska jag ringa och få en tid till henne. Idag hade de inte schemat klart än.


 

En sån här hade man om näsan så man inte skulle kunna andas genom näsan.

 
Och en sådan här apparat andades jag in genom.


#waran

#bricanyl

#andning

#spirometri

#näsklämma


 
 
Ingen bild

Näsan

8 januari 2016 17:41

Garva när jag såg näsklämman. Kanske jag kan sätta en sån på min sambo så han slutar snarka?!

cija

8 januari 2016 17:46

Får du problem så gör det när han sover ;D

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

8 januari 2016 22:45

Jobbigt! Och jag som klagar över bara kylan. Hoppas du får ordning på andning och höft! Inge vidare att gå med smärtor.
Själv lyckades jag trots skenorna får högerhanden bortdomnad inatt ändå..
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

cija

8 januari 2016 23:20

Kyla kan vara illa nog😳
Hur lyckades du få handen bortdomnad?? Legat på den?
Vi får krya på oss bägge två☺️
Kram

 
Annelie

Annelie

9 januari 2016 13:56

Oj vad då härda ut med alla slags efterdyningar pga cancern, lider med dig & hoppas det blir bättre såklart. Kul där med nya fina kläder!!!!! Själv har jag ökat till stl XL och kämpar fortfarande med vikt så inga nya inköp för mig inte.
Stor bamsekram <3

http://Plantin.bloggplatsen.se

cija

9 januari 2016 15:47

Det där med vikten är ett gissel. Det är inte nog med att man ökat i omfång....man äter dessutom dessa hormontabletter som på något vis hindrar en att gå ner i vikt. Bara de 3 veckorna jag var utan dem för att kolla om mina utslag försvann så rasade jag ner några kilo utan ens kämpa.

Kram

 
Gröngöling2

Gröngöling2

9 januari 2016 14:53

Men usch! Hoppas det är tillfälligt! Jag hade faktiskt också lite så, och det var nog en infektion. Fick Pulmicort och det hjälpte jättebra. Men gick länge och tyckte det var svårt att andas. Fick också göra sån där enkel spirometritest. Sen stirrar jag upp mig för minsta lilla numera, efter cancern, så det gör symptomen värre tror jag.
Krya på dig fort nu, kram <3

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

9 januari 2016 15:45

Hej!
Jo jag hade strålningsskada av strålningen så jag var rädd att det var den som kommit tbx eller värre...metastaser/tumörer.:(

Vet hur det är. Känns som om man lever på lånad tid och aldrig vet när/om det ska slå till :(
Därför måste vi njuta av varje dag:)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards