Direktlänk till inlägg 28 januari 2016

MYO OCH YFU

Av cija - 28 januari 2016 12:43

Så var det då dags för MYO i söndags.

Vad är då detta?
Jo det står för Mid Year Orientation.
YFU är en organisation för utbytesstudenter och står för Youth For Understanding.

Den student jag har för tillfälligt som rä ifrån Australien (hon ska flytta inom det snaraste då hon önskar ha små barn runt sig och det har inte vi här) är INTE ifrån denna organisationen utan från en helt annan.


Men YFU har sådana här möten och jag måste medge att jag tyckte detta möte var lika trevligt som det förra trots att några inte kunde komma för magsjuka osv.

Så vi var 2 områdesrepresentanter som var kvar och vi gjorde så gott vi kunde. Det var korvgrillning ute och sedan gick vi in. Där fick studenterna vara i ett rum och i andra rummet samlades värdföräldrar och värdsyskon.

Vi ventilerade bekymmer och glädjeämnen vad gäller studenterna, familjekonflikter, kulturkrockar osv.
Det är inte alltid så enkelt med studenter ibörjan så det kan ta lite tid innan man lär känna varandra. Men förhoppningsvis har man livslång kontakt efteråt och kan mötas även efteråt.
Man har väldigt mycket utbyte av varandra när man är värdfamilj och utbytesstudent.

Sen var det litet test för studenterna om hur mycket svenska de kan. Och så god fika som avslutning efter att vi hade haft lite lekar. Alltid kul med lekar där man kan få skratta massor och kämpa i sitt lag!  


 

I detta hus hade vi vårt möte. ett helmysigt hus


 

En bit av insidan av huset!


 

Hela gänget från YFU....bortsett från de som var sjuka.


 

Att balansera en fjäder på en sked är inte det enklaste.


 

Men man kan hitta på lite egna knep för att få fjädern att stanna men då gäller det att gå fort.


 

Delar av ena laget.

Klara färdiga.....gå..


   

Andra laget

 
Tidningsstafett

 

Här gick det undan!





 

Här var det jämnt mellan lagen


 
"Familjen går på cirkus" är en rolig lek för alla åldrar

 

Och här fick alla springa....mormor...morfar...lillasyster...lilleb ror...hunden....elefanten...hela familjen osv


     



#YFU

#Utbytesstudenter
#värdfamiljer
#Ronneby

#lekaärskoj
#stafett


 
 
Ingen bild

Ulrika

28 januari 2016 16:47

Här ser det ut att ha varit livat och glatt :)
Verkar vara en bra organisation eller är det ni områdesrepresentanter som gör det bra ;)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards