Direktlänk till inlägg 2 februari 2016

NÅL I PORTEN.......känsliga tittare varnas!

Av cija - 2 februari 2016 20:25

Åkte till Vårdcentralen idag för att få min venport spolad.
Detta ska ske var 12:e vecka enligt ordination från det sjukhus jag har fått porten insatt av.
Men det blev inte så.  
Sköterskan försökte sticka 3 gånger in i porten men misslyckades varje gång och hamnade vid sidan om.
Kom inget blod när hon drog tillbaka sprutan och när hon försökte skjuta in vätskan kom den liksom direkt in i kroppen vilket sved rejält!  

Till slut gav hon upp. Kan inte neka till att jag blev rätt lättad samtidigt som jag kände att det hade varit bra om det hade blivit gjort.
Hon ringde onkologen men de har fullt upp med att ta hand om andra cancerpatienter så de hade inte tid med mig.

Så är det ju tyvärr på flera sjukhus......ingen har liksom tid.   

Men vi beslöt att göra nytt försök om 2 veckor.

Sen var det jobbedags.

Först jobbade jag mina egna 25 % och sedan arbetstränade jag en stund eftersom jag nu håller på att ska försöka ta mig upp på 50%.
Hoppas fixa detta så jag kan vara tillbaka på jobbet på halvtid lagom till 1 mars. Sår så fram emot detta!  

Jag berättade om min port och besöket på vårdcentralen.
Det visade sig att en av sköterskorna på jobbet är en hejjare på venportar så jag tänkte att det lät bra att fråga om hon hade tid med mig. Hon kom i god tid till jobbet så hon hade tid med mig och min port!   

Det var lite knyckligt ibörjan men det fungerade och hon fick grepp om porten, berättade om hur hon gjorde för att få den att ligga rätt så hon kunde få nålen på plats.
Ska ta med mig denna infon till vårdcentralen om 12 veckor och så hoppas vi att det kan fixas av sköterskan där då.

Vad är då en venport?
Det är som en liten dosa (i mitt fall är den lila och heter Power Port) som är inopererad under huden och den tål att stickas i med nål många gånger.
En tunn plastslang är kopplad till dosan. Denna plastslangen opereras in i ett större blodkärl på halsen (man kan se slangen uppe vid min hals)  och den leds under huden till bröstkorgen, där venporten då finns.
Man kan se och känna dosan utanpå huden som en liten förhöjning. I mitt fall är där också 3 små"piggar" på venporten. Mitt i ska man då sätta nålen och det gäller att ta den långa nålen i mitt fall för annars når den inte fram till venporten!
En subkutan venport kan användas under lång tid, upp till flera år, och man kan leva som vanligt med den.

Jag känner inte av min och glömmer oftast att den sitter där.

 

Här är en bild på hur nålen sätts in. Hygien är viktigt så det är sterilt.


   

Så här ser nålen ut.


Här är den dagens nål ditsatt och det är där du ser det gula på bilden. En nål kan sitta i några dagar men man tar bort den efter varje behandling då det ändå är 3 veckor mellan när man fick cytostatika. Och Herceptin var också var 3e vecka.


   
Här sitter en nål på mig som jag får behandling genom.

Jag mådde verkligen inte bra när denna bilden togs. Kan knappt förstå att det verkligen är jag som är på bilden!  

Denna dagen avslutades med en välbehövlig yoga och det var toppen!  
Ute har det blåst massor, snudd på stormat och vi har t.o.m fått lite hagel.


#Fuckcancer

#cytostatika

#powerport

#subkutanvenport

#kundaliniyoga

 
 
Ingen bild

Lena

2 februari 2016 21:02

Oj kära du! Vilken skillnad då och nu! Skönt att det går åt rätt håll. Kram <3

cija

2 februari 2016 21:42

Jo jag har svårt att förstå att det är jag på det fotot. Känns så avlägset och jag hoppas jag slipper gå igenom det fler gånger! Kram

 
Ingen bild

Pia

2 februari 2016 21:08

Vilken NÅL!!!!!! Milda matilda :O
Men bra att du mår bättre idag :)

cija

2 februari 2016 21:18

Jo den ser lite ruggig ut kan jag hålla med om.Och jo jag mår bättre idag och det är jag tacksam över :)

 
Ingen bild

mia

2 februari 2016 21:27

gör de inte ont när de sätter dit nålen? den ser ju tjock ut. kram

cija

2 februari 2016 21:40

Hej! Jo det gör ont, brukar ha såndär Emla-kräm på innan men ibland fungerar den inte som den ska :(
Kram

 
Ingen bild

Nålharen

2 februari 2016 21:41

Jag är superrädd för nålar och hade smitit ut bakvägen om någon skulle sätta en sådan nål på mig. Beundrar att du fixar det. <3

cija

2 februari 2016 21:44

Jag är rädd för sprutor och nålar och har alltid varit det.
Men när man hamnar i en sådan här situation så blir man inte mindre rädd men man beslutar sig för att gör vad man kan för att klara det.
Jag älskar att sticka andra men fy när någon ska sticka mig. :)

 
Ingen bild

Anna

3 februari 2016 00:04

Otäckt det ser ut men det är ju så, vad har man för val.
Men så skönt att du har kommit en bit på väg.
Hoppas nu det skall gå bra med jobbet och du skall komma tillbaks
för full rulle när du orkar.
Kram!

cija

3 februari 2016 19:47

Nej man har inte mycket val. Enda man kan göra är att iaf försöka överleva.
Kram

 
Emelie

Emelie

3 februari 2016 19:38

Har också en venport sen 1 år tillbaka men har aldrig haft problem när dem ska sätta nål. Vilken otur för dig hoppas det går bättre nästa gång :)

http://Emelieberglindsplace.devote.se

cija

3 februari 2016 19:50

Samma här. Aldrig varit problem innan :O
Nu spolas den bara var 12:e vecka men från 2014 till 2015 användes den var tredje vecka.
Ja jag hoppas jag tog med lite knep som jag kanske kan förklara nästa gång den ska spolas :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards