Direktlänk till inlägg 17 februari 2016

SÄTTA I HALSEN

Av cija - 17 februari 2016 18:44

När jag strålades så var det som om jag fick en klump i halsen.

Men det skulle inte ha med stålningen att göra....sa den personalen!

Så jag tänkte att det går väl bort men det har det inte gjort. Det har snarare blivit värre, jag sätter ofta i halsen och hostar så jag närapå storknar.

Får sitta med små tuggor och vara koncentrerad på mig själv när jag ska svälja.


Sökte till slut tid till vårdcentral. De skickade en remiss till röntgen. Men den läkaren där berättade att det är inte ovanligt att det kan bli påverkan på svalget just efter man strålats för just bröstcancer då strålningen är så nära svalget. Jaha, synd att inte personalen på strålningen visste detta. Däremot är det mer ovanligt att det sitter i så länge. Jaja, alla mina biverkningar har ju varit otroligt ovanliga så varför inte ha denna med???!  

 

Men nu har jag varit på röntgen och inväntar svaret.


Man skulle svälja kontrast och det gick bra ett par gånger men sen satte jag det med i halsen. Så pass så de skickade mig på en akut lungröntgen.

Men läkaren sa det så fort så jag uppfattade det som att de skulle skicka en remiss till lungröntgen så jag började ta på mig bh:n när sköterskan sa att den behövde jag inte ta på mig.

Jag tittade förvånat och sa "Va? Ska jag vara utan bh på jobbet???"

Nehe, så var det inte. Jag skulle bara över till nästa röntgensal för att röntga lungorna.


Men jag tror inte de felas något på dem för jag kände att jag satte i halsen och fick liksom upp det igen.

Fast lite pinsamt att hosta så kontrastet for ut lite här och var.  

 

Har lagt in frågan om detta med svalg i oliak bröstcancergrupper och där har jag fått veta att


Sen var det att ta mig till jobbet. Drack nästan 2 liter vatten så all kontrast kom ut!

Lade till en halvtimmes arbetsträning på mitt jobb den dagen.
Tog ut mig alldeles för mycket första veckan så vecka 2 drog jag ner nästan helt på träningen för att enbart koncentrera mig på jobbet. Och denna veckan så ökar jag väldigt försiktigt.


Imorgon ska jag och bossen på jobbet ha ett telefonmöte med Försäkringskassan. Jag behöver mer tid att arbetsträna mig upp på.
Mitt mål var från början att vara tillbaka helt i jobb den 1 mars men nu inser jag att så fungerar det inte alls.
Så jag har redigerat mina mål lite och tänker nu att runt den 1 mars så ska jag förhoppningsvis vara uppe på halvtid.

Just nu låter det mer realistiskt.


Somnar så fort jag kommer hem och har blivit väldigt yr. Men det blir med säkerhet bättre!


#Försäkringskassan

#Sväljröntgen

#Arbetsträning







 
 
Ingen bild

Cathy

17 februari 2016 19:33

Att sätta i halsen kan vara väldigt farligt så du måste vara försiktig. Kram

cija

17 februari 2016 19:40

Lovar att jag försöker vara så försiktig jag kan! Kramen

 
Gröngöling2

Gröngöling2

17 februari 2016 22:23

Knasigt att det ska sitta i så efter strålningen! Jag fick inte just den biverkningen. En massa klåda fick jag, och mådde sk*t när den pågick, men det gick ju över när de fem veckorna hade gått. Hoppas det går över snarast! Säger som Cathy ovan, var försiktig. Men det skriver du ju att du är :)
Kram!

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

18 februari 2016 12:18

Ja nu så tar jag nya tag.:)
Jag fick klåda, blåsor och sår som var gegigga. Men detta med halsen är obehagligt...

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards