Alla inlägg den 24 februari 2016

Av cija - 24 februari 2016 17:13

Idag var det att ta mig in till sjukhuset.
Träffade lymfterapeuten som mätte min arm och hand för att se om den har ökat eller minskat i omfång.
På vissa ställen har den ökat och på vissa har den minskat. Hade önskat att det hade minskat men än sålänge ser det inte ut att bli så.
Efter ca 2 år s förvandlas lymfvätska i armen till fett och då skulle man kunna fettsuga armen. Det låter som en perfekt ide men man ska också vara medveten om att man då alltid måste ha armstrumpa och handske på sig.
Men jag har det i princip dygnet runt redan nu så det hade inte blivit någon skillnad för mig. skillnaden för mig hade varit att jag kan köpa kläder i min rätta storlek. För som det är nu måste jag köpa en storlek större pga armen är tjock. Men just nu är det inte aktuellt för mig. Allt annat ska provas först innan detta kan bli aktuellt och jag hoppas slippa göra den operationen.
Räcker med att jag tvingas göra en rekonstruktion då en läkare på sjukhuset sydde mig vansinnigt illa när bröstet togs bort. Jag tvingas göra det för att slippa konstanta smärtor.

Valde ut en ny armstrumpa då den förra blev helt tokig i måtten och det mönster jag beställt hade de glömt.

Men nu hoppas jag att det ska bli rätt så jag kan börja använda både strumpa och handske.

Har 2 uppsättningar men behöver 3 för att jag ska kunna byta oftare då jag jobbar inom vården. nMärker att det inte räcker med bara 2 uppsättningar.

Så det blir 3 stycken en gång i halvåret. De slits fort då de också tvättas ofta.

Sen var det dags för att vara med på vattengympa i varmvattenbassängen.
Efter vattengympan så har vi lite tid över och då passade jag på att simma.
Blev ca 400 meter.
Provade några rundor att ha en sån där simplatta för att enbart träna benen i simtagen.
Har mindre ont i höften efter jag varit på vattengympan i varmvatten så det gäller att passa på att träna extra i form av simning.

Blev jättefrusen efteråt så när jag var hemma fick sonen tända en brasa i spisen för jag satt och huttrade oavsett hur mycket kläder jag än svepte in mig i.


#lymfterapeut

#sjukgymnast

#lymfödem


Av cija - 24 februari 2016 16:15

Tror maken är tillfälligt trött på att vara med och knåpa ihop vad vi ska äta och göra veckans matlista.
Eller så vill han undvika mina nya vegetariska rätter så mycket han bara kan.  

För han bokade in en såndär matkasse. Det blev från Citygross, Ekologisk variant. Men jag var inne igår och tittade och såg att de har minsann fått in vegetarisk variant med.  


Vi har provat även viktväktarnas och en klassisk.

 

Man får matlistan på mail någon dag innan så man hinner handla eventuella tillbehör man inte har hemma och inte får med i lådan. Sen följer listan med i själva matkassen också.
Men denna veckan var det inget alls extra som behövdes handlas in.  

Så nu blir det väldigt mycket annorlunda mat och lite nya recept.
Så igår blev det Bön & Mozzarellalåda med pasta. Den såg godare ut än den var tyckte jag. Sonen åt dock med god aptit. Jag tyckte det kändes som om jag bara åt pasta.  


Ikväll blir det att laga till Moussaka toppad med feta & oliver. Olivern utesluter vi direkt för den får maken äta vid sidan om.


De övriga måltiderna är Kokosbakad fisk med tomat & mangosallad och Krämig rotfruktsgryta med örtig kyckling.

Igår lagade maken maten eftersom jag smet till yogan.
Så jag antar att det blir jag som får fixa middagen ikväll. Men det gör mig inget.


Vet att en del föräldrar alltid beställer hem matkasse. Men det är tråkigt att de väljer att beröva barnen att få vara med och vara aktiva i matbutiker. Mina gillade att följa med till affären, få vara med och bestämma vad vi skulle handla, få hjälpa till att lägga ner varor i vagnen, upp på bandet (fanns ju ingen självscanning då), packa ner i kassar och få sin egen lille kasse att bära.   Och ibland själva få välja nån liten bit godis som de kunde få ha till helgen.


Får verkligen tillägga att det var när de var små. När de kom i tonåren så försökte de se otroligt upptagna ut eller gömma sig för att slippa följa med att handla  


 

Här är maten som var i matkassen. Det är ingen kasse man får hem för allt kommer i en bra och stabil låda  



#Citygrossmatkasse
#yoga

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards