Direktlänk till inlägg 24 februari 2016

STRUMPA OCH SIMMA RUNT

Av cija - 24 februari 2016 17:13

Idag var det att ta mig in till sjukhuset.
Träffade lymfterapeuten som mätte min arm och hand för att se om den har ökat eller minskat i omfång.
På vissa ställen har den ökat och på vissa har den minskat. Hade önskat att det hade minskat men än sålänge ser det inte ut att bli så.
Efter ca 2 år s förvandlas lymfvätska i armen till fett och då skulle man kunna fettsuga armen. Det låter som en perfekt ide men man ska också vara medveten om att man då alltid måste ha armstrumpa och handske på sig.
Men jag har det i princip dygnet runt redan nu så det hade inte blivit någon skillnad för mig. skillnaden för mig hade varit att jag kan köpa kläder i min rätta storlek. För som det är nu måste jag köpa en storlek större pga armen är tjock. Men just nu är det inte aktuellt för mig. Allt annat ska provas först innan detta kan bli aktuellt och jag hoppas slippa göra den operationen.
Räcker med att jag tvingas göra en rekonstruktion då en läkare på sjukhuset sydde mig vansinnigt illa när bröstet togs bort. Jag tvingas göra det för att slippa konstanta smärtor.

Valde ut en ny armstrumpa då den förra blev helt tokig i måtten och det mönster jag beställt hade de glömt.

Men nu hoppas jag att det ska bli rätt så jag kan börja använda både strumpa och handske.

Har 2 uppsättningar men behöver 3 för att jag ska kunna byta oftare då jag jobbar inom vården. nMärker att det inte räcker med bara 2 uppsättningar.

Så det blir 3 stycken en gång i halvåret. De slits fort då de också tvättas ofta.

Sen var det dags för att vara med på vattengympa i varmvattenbassängen.
Efter vattengympan så har vi lite tid över och då passade jag på att simma.
Blev ca 400 meter.
Provade några rundor att ha en sån där simplatta för att enbart träna benen i simtagen.
Har mindre ont i höften efter jag varit på vattengympan i varmvatten så det gäller att passa på att träna extra i form av simning.

Blev jättefrusen efteråt så när jag var hemma fick sonen tända en brasa i spisen för jag satt och huttrade oavsett hur mycket kläder jag än svepte in mig i.


#lymfterapeut

#sjukgymnast

#lymfödem


 
 
Days by Johanna

Days by Johanna

24 februari 2016 20:58

Förstår du vill köpa kläder i rätt storlek! :)

http://nouw.com/daysbyjohanna

cija

24 februari 2016 21:37

Ja det är betydligt roligare att slippa ha dem hängande på "3-kvart" :)
Tack för inbjudan...ska bli kul att ses igen :)
Kram

 
Gröngöling2

Gröngöling2

25 februari 2016 15:29

Så knepigt med armen! Inget farligt ju, men så klart vill du kunna ha kläder som passar. Jag hade en kompressions-knästrumpa som jag hade klippt av foten på. Den fungerade bra, men jag var inte så svullen heller, mest kring armbågen.
Lycka till! Kram

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

25 februari 2016 16:52

Vad hade du hittat på med foten? :O

Kram

 
Gröngöling2

Gröngöling2

25 februari 2016 20:09

Min man har såna strumpor så jag fick en av honom. Går att köpa på apoteket annars. De kramar åt rätt bra. Fast din "armstrumpa" kanske är minst lika bra.

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

25 februari 2016 20:19

Armstrumpan är utmätt ända ut i fingertopparna...bokstavligen :)
Sen tillverkas de i Tyskland efter just de måtten.
När jag får de har de t.o.m mitt namn på en liten fastsydd lapp (så jag inte glömmer vad jag heter hahaha).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards