Alla inlägg den 7 mars 2016

Av cija - 7 mars 2016 16:23

Varit och jobbat idag och efter det arbetstränat. Fick syn på en soffa när jag kom hem så den ramlade jag ner i och sov i TRE timmar i den. Vaknade lite när det testkördes det där larmet utomhus! Tur det bara var en test, hade det varit på riktigt hade jag ändå inte kommit ur soffan   

Maken är inte hemma idag eller inatt då han är på utbildning så  jag och sonen gör det lätt för oss vad gäller matväg idag!
Vi handlar på Subway
Första gången jag åt på Subway var i Australien.  
Mina söner bestämde sig för att där skulle vi äta och jag undrade vad det var för ett konstigt ställe de drog in mig på.
De påstod att denna fastfood-kedja fanns i Sverige med men jag var misstänktänksam för jag hade då aldrig sett den i Sverige.

Minns att jag tyckte det var rörigt...
välj bröd, hel eller halv, välj vad du ska ha på, välj vilket ost, varm eller kall, välj grönsaker, välj dressing, välj om du ska äta den här eller inte.....
Kände att jag hade lust att säga att jag kan gå bak disken och fixa den snabbare själv så slipper de fråga mig en massa frågor  

Men det var gott och jag har ätit det några gånger i Sverige också numera.
Måste medge att jag föredrar Subway som snabbmat långt framför McD och  absolut långt före KFC (tycker där är direkt osmakligt och allt bara simmar i fett och frityr).

På tal om Australien. När vi var där första gången så skulle vi såklart smaka Vegemite!!!
Tittade på det när en av släktingarna visade det för oss. Nåja såg ju ut som Nutella.
Kan ju inte vara så hemskt tänkte jag. Luktade inte så mycket heller även om lukten inte var som Nutella. Luktade lite som Åländskt svartbröd där det är malt i.

Tog lite på en sked  och konstaterade direkt att de som gillar detta måste vara helt utan smaklökar!!! Och därmed är det många för detta är väldigt vanligt att äta om man bor i Australien.
Kände hur min tunga liksom bara la sig utanför munnen och jag var tvungen att ta mig till en vattenkran snarast så jag fick bort minsta lilla spår av denna läskiga smörja!  

För ett tag sedan fick jag smaka det igen och tänkte att jag ger det en chans till.
Men det hjälpte inte....reaktionen blev detsamma.

Men det var kul att få ANDRA att smaka för att se hur dom rymde till vattenkranen lika fort som jag!  

 

Vegemite är en mörkbrun, salt kräm som används som pålägg på bröd.Ett pålägg som du antingen gillar eller avskyr. Finns liksom inget mellanläge  

Denna kräm görs av det jästextraktet som är en restprodukt under öltillverkningen. (Dricks ju en del öl i Au)
Vegemite är väldigt populärt i Australien och även Nya Zeeland!



 

Som vanligt så ser ju reklambilderna alltid bättre ut än vad det hela gör i verkligheten! Måste nog bero på att jag valt fullkornsbröd och inte vitt bröd som på bilden......!!! Eller valde jag fel ost?!?!   
(Förresten, om du inte redan anat det så är bilden till vänster min och den till höger är lånad ifrån Subways hemsida.)




 

Tur nån gillar vegemite......   

(bild från facebook)

 

   

Så här ser burken ut med det där innehållet som ser ut som Nutella men inte har uns smak av det!   

 

 

#Vegemite

#Subway

#Australien


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards