Alla inlägg den 2 april 2016

Av cija - 2 april 2016 19:15

När vi var ute och körde fick jag syn på ett kraftverk där vattnet forsade.

Aldrig sett ett vattenkraftverk då det varit igång så jag blev lyrisk så det var bara att stanna och kolla  

Detta skedde i Bodens kraftverk som ägs av Vattenfall.

Wow, det var verkligen häftigt att få se detta. Snacka om fart på vattnet, vilken kraft!  


När vi kom så var det en utskovslucka som var öppen till viss del. Skulle den vara helt öppen hade det forsat ännu mer än vad det gjorde nu (och jag som tyckte att detta var mycket).

 

Även denna dag så var det strålande sol, ingen vind och riktigt fin vinterdag!


     



#vattenkraftverk

#kraftverk

#Bodenskraftverk

Av cija - 2 april 2016 17:34

Besökte ett museum i Luleå vid namn Norrbottens järnvägsmuseum som är ett av Sveriges största järnvägsmuseum.

Väldigt intressant att få se olika vagnar, byggnader och lok m.m
Detta museum innehåller även Sveriges första ellok  

En del av vagnarna och loken fanns inne i byggnader och där var det minsann kallare än vad det var utomhus  


Kan också berätta att i filmen "En enkel till Antibes" använde en hel del av dessa lok och vagnar i sin inspelning!


För utomhus sken solen från molnfri himmel och det var alldeles vindstilla. Helt underbart vinterväder i mina ögon!  


Men jag måste säga att det är verkligen värt ett besök att åka hit. Jag och sonen hade dessutom med vår släkting som är engagerad i detta museum vilket gjorde att vi fick bra guidad tur också  


 

Ett diarama över hur det kan se ut på vintern när malmtågen kör.



Min son får prova på hur det var i tågkupéerna när jag växte upp. Han föll direkt för att man utan problem kunde luta huvudet mot "öronlapparna" på sätet!
Måste medge att jag kan sakna dem på dagens tåg  



   


En roterande omformare. Den gör om 50 Hz ström, trefas till en fas 16 2/3 Hz som tågen behöver.


35,25 meter lånt LOK! 8000 Hk. Detta lok drog malmvagnar.



   

Ett och annat batteri  



   

Engelsktillverkad personvagn. Malmbanans första personvagn. Mycket fin  




#norrbottensjärnvägsmuseum

#tågvagnar

#malmbanan

#ånglok

#enenkeltillantibes

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards