Alla inlägg den 21 april 2016

Av cija - 21 april 2016 17:37

Idag bar det av till sjukhuset för en sväljbedömning som utförs av en logoped. Eftersom jag har fatigue så är jag väldigt trött efter mitt jobb så i bilen på väg in till sjukhuset så somnade jag. Tur att maken körde!

Det är inte för att sätta en diagnos jag var hos logopeden idag utan för att se hur jag sväljer och om de kan ge mig sväljråd  och vad för kost jag kan äta/dricka. T.ex vanlig kost/timbalkost/purekost/finfördelad och alla sorters dryck/tunnflytande/kolsyrad/trögflytande.

Denna undersökning utförs även på strokepatienter som har sväljproblem så nu vet jag hur de har det när den genomförs!!


Fick dock liiiiite bedövning på en liten tuss som logopeden pregade in i näsan och där fick den sitta en stund.
Ut med tussenoch in med kameran i näsborrenoch så fördes den bak så man såg svalget vid varje sväljning!
Logopeden höll kameran på plats medans en undersköterska var snäll och matade mig med en tesked köttgryta, en tesked sorbet, en tesked mjölk, en tesked nyponsoppan, en tesked bubbelvatten, bröd, kex osv. Ville helst haft rubbet av den där sorbén :)

Jag är svagare i min sväljning på min vänstra sida vilket strålningen är trolig orsak då jag strålades på just den sidan.
Det visade sig att det är drycken jag mestadels sätter fel då min sväljreflex reagerar försent när det gäller vätskor.
Fick ett A4-blad med vad som gäller för mig!
Det blir inte att kasta i sig mat och dryck framöver! Och jag är redan noga med att be om mer sås om vi är på restaurang.
En del vill välment banka mig i ryggen när jag sätter vätskan fel....men det behövs inte! Vätskan blockerar ju ingen luftväg så som t.ex en köttbulle kan göra.

 

Sjukhuset


Sväljråd till mig!


   

Här sätts kameran på plats och hålls sedan av logopeden.

 

 

 

#logoped

#sväljbedömning

#Kamerainäsan

#fuckcancer

#strålning

 

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards