Alla inlägg under april 2016

Av cija - 20 april 2016 18:29

Igår och idag har hittills inte varit bra dagar.   

Middagen igår blev katastrofal! Kommer aldrig mer att tillaga det i hela mitt kvarvarande liv!  

Dessutom hade jag glömt skriva upp att det var sista yogan igårkväll. Och eftersom jag inte hade skrivit upp det direkt så vips....borta ur minnet!
Mitt minne kör tydligen numera med "syns inte....finns inte"!!  

Jag börjar bli rejält irriterad på det.

Visst, minnet är sämre av cytostatikan och tabletterna gör det inte bättre. Men sen jag började jobba 50% så har det ju blivit VÄRRE!!!!


Jag vet att det inte har med jobbet i sig att göra men eftersom jag jobbar mer ska jag också hålla mer saker i skallen och det fungerar...på jobbet!
Men det är som att jag tar ut mig totalt där, stupar när jag kommer hem och sen är jag väck!!  
Det är grymt jobbigt....ännu jobbigare är det att jag plötsligt blir rejält tråkig för omgivningen. Iallafall känns det så för mig!

Börjar fundera på om jag kanske började jobba 50% för tidigt?! Men jag tyckte att 25% var så lite och jag ville vara där mer. Men det verkar inte som skallen och kroppen håller med mig! 

Säger man till någon att jag har dåligt minne så får man ofta till svar"det har jag med!"
Jag har lust att skrika "Men det har inte jag normalt!! Alla kan glömma någongång ja men att glömma bort hela dagar händer inte folk i allmänhet"!!!
Men jag är oftast tyst när jag får såna kommentarer!!
Vet att de som förstår mig är de som själva gått igenom det jag gått igenom och vet hur det är! Jag är medveten om att jag drabbades hårt med alla biverkningar och så verkar det vara fortfarande. De sitter i rejält och verkar inte ha lust att släppa taget om mig. Och jag kämpar....men ibland undrar jag varför...! Tror enda svaret är att jag egentligen vill leva och även för mina barns skull!

Och tröttheten sen då. Den där totalt meningslösa fatiguen jag ska dras med!!!
Till vilken nytta då???? Absolut ingen nytta alls!  


Igår var det då yogan som missades och maten som falerade. Idag var det ett program i datorn som strulade men som naturligtvis fungerade när sonen sedan skulle hjälpa mig!

Det blev ingen vattengympa idag för mig så jag kollade i badhusets lapp att de hade öppet för motionssim hela dagen idag eftersom det är MÅNDAG idag (detvar det i min hjärna iallafall)!
Hade lite tur för när jag kom till badhuset så var det motionssim där idag också trots det är onsdag!! Så jag masade mig ner i bassängen och simmade 1000 meter. Det tog mig över en timme att göra det!

Var sedan på mediyogan. Kom dit 45 minuter för tidigt! Nåja jag fick komma in och lägga mig och då passade jag på att somna!!!!
Vaknade dock när de övriga deltagarna kom in.

Och mediyogan var helt ok fast jag har gruvligt ont i min rygg.


Sedan fick jag för mig att jag skulle ha en blomställning utanför ytterdörren. Har haft blommor förr där men då har rådjuren ätit upp dom för mig! Så nu beslöt jag mig för att ha fejkblommor i krukorna!! Då kan rådjuren inse att min trädgård inte vill att de ska käka här då de har en stor skog runt knuten där de kan vara!!

Begav mig iväg och letade efter en snygg ställning där man kan ha kanske ett par krukor i. Finns inte!!!

Iallfall inte i Hässleholm!

Jag var t.o.m inne i blomsteraffären men de hade inga såna där. Dock hade de fönsterlampor såg jag!!!
Väl hemma lagade vi maten ihop här och den blev fullt ätligt idag!   Och ikväll får det bli vaniljglass med krossad choklad   


 

Det är något sånt här jag försöker få tag på vilket visar sig vara rätt omöjligt!



#trädgård

#sidenblommor

#useldag

#fuckcancer

#yoga







Av cija - 18 april 2016 19:36

Nu börjar jag planera in att åka till GeKås i Ullared.
Ska bara försöka övertala någon att följa med mig!   
Maken undrade vad jag skulle på GeKås och göra?!  


Ska också passa på att hälsa på lite folk i Halland när jag ändå är i de krokarna. Inte så ofta man ses så det gäller att passa på  


 
Denna fikan var jättegod. Dock var den inte på GeKås!


#gekås

#ullared


Av cija - 18 april 2016 07:00

Det är inte ofta jag har korv på smörgåsen/mackorna men just denna korven är bara så god att ha på mackorna.
Korven är köpt i Norrbotten och jag har ännu inte hittat den här i södra Skåne så nu när jag var i Norrbotten så passade jag på att köpa några stycken.  
Ännu godare är den ihop med Ottarps senap.


Ska ta kontakt och se om de inte kan sälja den på min ort också!  


Nu hägrar jobbet!



MUMS!!



 

Här är Jokkmokkskorven!


 

  Här är senapen. Lånade bilden från deras hemsida! Sökte min egen bild som finns i ett av mina inlägg men denna bloggsida är tyvärr vansinnigt värdelös när det gäller att söka ord....får oftast upp att det ordet inte finns, inga inlägg finns osv osv. Hemsidan för senapen är:http://www.ottarpstorp.se/




#jokkmokkskorv

#ottarpssenap

#godastekorvenärjokkmokkskorven
 

Av cija - 17 april 2016 13:18

Jag och maken valde att åka iväg på en microsemester! Det blev en övernattning på Åhus gästgivaregård.

Ett gemytligt ställe och vi har varit där förut också. Trevlig personal och bra rum, rena och fräscha!

De har även en stor vinterträdgård som är väldigt mysig att sitta i.

Men nu när vi ändå var i Åhus så passade vi på att köra iväg och kika på lite tranor.  

Vi hade en kikare med oss men jag kunde snabbt konstatera att med min syn så behöver jag en bättre kikare!

På denna gick det mest bara att ställa in ena "ögat" så jag fick kika genom ett öga. Och där var inte så många tranor nu för de flesta har flyttat norrut redan. De har bara denna platsen som mellanlandning!

Men det var så häftigt att få se dem ändå (genom kikaren). Så vackra!  


Åter till Åhus och installerade oss. Gick sedan en lång runda och det behövde vi verkligen båda två.

På kvällen var det middag, förrätt, huvudrätt och så efterrätt.  


 

Ser du tranorna?   Har tyvärr ingen bra kamera men detta var väl bättre än ingen bild alls?!   




Fint dukat! Tur man har fått lära sig när när/vilken ordning man ska använda glasen och besticken annars hade man nog blivit förvirrad   



   

Gott bröd med örter i smöret.


 

Förrätten bestod av torskakind, örtemulsion och crudités på vinterrover. Mycket gott!



 

Huvudrätten var 3 olika lammvariationer, persiljekräm, pommes Anna med ramslök och rödvinssky. Detvar mycket gott. Jag fick utan problem lite extra rödvinssky så jag fick lättare att äta köttet (sätter lätt i halsen om det är för torrt). Allt var bra tillagat! Och väldigt gott!



 

Efterrätten var rödbets/lakritssorbe och så lakritspannacotta med små maränger. Så gott så jag funderade på om jag skulle äta upp makens också men han hann äta sitt före mig!  


 

Vinterträdgården på kvällen. Fotot är lånat från deras hemsida. Åhus gästis.



Vinterträdgården på dagtid. Här serverades även frukosten. Fotot är lånat från deras hemsida. Åhus gästis





#åhus

#tranor

#godmat

#åhusgästis

#förrätt

#efterrätt

#lamm
#lammstek





Av cija - 15 april 2016 18:27

Dagen började med jobb. Var massor att göra idag men det är bara roligt! En väldig utmaning för mig med att kunna få rätt på det jag ska göra trots min chemobrain!


Sen ville jag hem och sova men det blev bara en snabb vila för at jag skulle iväg till Flädergården med kvinnor i en grupp från bröstcancerföreningen Victoria.

Det handlades olika sorters blommor men mest pelargoner. Jag stod över shopping av blommor!
Men tror nog att jag ska ha lite blommor i sommar här hemma. Första året jag bodde här planterade jag och det var så fint....för att dagen efter vara uppätet av rådjuren  

Nu har en del folk flyttat och plötsligt så slutade dessa djur också komma in i trädgårdarna. Misstänker att någon av de som nu inte bor här matade dem.


Vi var inne i butiken och där handlade jag lite. Det blev fläderbärssaft, fläderbärsgele och även fläderblomsgele. Fläderblomssaft har jag gjort mycket själv men inte sedan jag blev sjuk.
Sen bjöds vi på våfflor av cancerföreningen.
Jag  drack fläderblomste som var väldigt gott  


 

Så fina färger  



De har även kaktusar....såna där jag lyckas med oavsett huur jag gör med dem  


     


  

Hade ingen aning om att det finns kärlekspelargon  



#flädergårdenvinslöv

#flädersaft

#fläderblomsgele

#fläderbärsgele

#fläderbär

#utflykt

#pelargoner

#kärlekspelargon

#blommor

#fuckcancer

#bröstcancerorganisation






Av cija - 15 april 2016 07:00

Häromdagen så hade sonens hjulbultar på ena hjulet lossnat.
Se blogginlägg: http://cija.bloggplatsen.se/2016/04/13/11297668-hjulbultar-lossade/


På Facebook så såg jag en delning av ett foto där en kille skrev att han hade fått hjulbultar lossade på sin bil.

Det som var märkligt var att båda bilarna var av samma märke, från samma ort och att den andre ägarens bil också fått lösa bultar på ETT av hjulen, precis som min son.  


Verkar som att det kan ha varit försök att sno hjulen men att de har blivit påkomna(troligen på båda ställena).
För när den andre killen kom fram till sin bil satt där ett par killar på bilen och rökte men stack så fort ägaren närmade sig bilen.


Dags för att införskaffa låsbara hjulbultar tydligen!! Tråkigt att det ens ska behövas men man får nog inse att fler och fler numera har dålig uppfattning om vad som är "mitt och ditt"  och saknar dessutom logiskt tänkande om vad som kan hända om någon kör med lossade bultar på en bil!



#lösahjulbultar
#tjuvar

#däcktjuvar


Av cija - 14 april 2016 20:57

Har 4 fadderbarn och en av dem hade sin examenskonsert igårkväll.  

Han hade den i Stockholm och jag var inbjuden men det hade blivit för mycket för mig att fara iväg för bara någon dag.

Har dessutom rätt mycket med vårdbesök denna veckan.
Jag tänkte att jag får väl se bilder sedan men så fick jag veta att konserten skulle läggas ut live. Så vid rätt tid bokade jag mig vid datorn. Men konserten sändes aldrig för det var något som strulade på internet för alla som hoppats få se den live.   
Men den är filmad så jag kommer att kunna få se den ändå och det ska bli riktigt kul!  

Så det fick bli en film istället för min och makens del. Filmen hette "Gone girl". Rätt sevärd!

Idag var det jobb och sedan sjukgymnastik. Har ju stora problem med höften och har fått en kortisonspruta men avbokade nästa spruta med tanke att jag ville se om jag kunde lösa det utan fler kortisonsprutor. Sprutan hjälpte mig då och den behövdes då för jag gick så vansinnigt illa, nästan hasade mig fram på rollatorn.   
Med tanke på hur nedgången min kropp varit efter cancerbehandlingen så var inte sjukgymnasten förvånad över hur höften blivit. Inflammation är lätt att få när man är nergången i kroppen.
Nu har jag fått behandling i form av värme och TNS 3 gånger! Och bara efter första gången kändes det bättre så nu har jag t.o.m börjat kunna ligga på den sidan utan direkta problem vilket jag inte kunnat innan.

TNS eller Tens är en förkortning för transkutan elektrisk nervstimulering. Den ger bra resultat vid många olika sorters smärta. Jag har själv använt mig av den vid ryggskott och även när jag hade axelprobem. Och nu är det för höften!


Nästa besök hos sjukgymnast så är det vissa rörelser jag ska träna. Har väldigt dålig stabilitet och ork i den skadade höften då den varit så dålig. Nu gäller det att kämpa så jag får tillbaka den i så bra skick som möjligt!


Så här ser Tens(TNS) apparaten ut. Finns flera olika program på den.

 

Så här sätts elektroderna på mig. Där är sladdar från elektroderna till Tens-apparaten.
Bilderna är tagna ifrån Fysioetts hemsida.

#Tens

#TNS

#sjukgymnastik

#konsert

#fadderbarn

#Stockholm

#elektroder

#ontihöften

Av cija - 13 april 2016 14:07

Puh, denna dag så här långt!  

Obligatorisk dag på sjukhuset som patient idag.....med KBT, vattengympa och lymfterapi-besök. Stress, stress!

På vägen dit märker jag att jag inte har varken badkläder eller grejorna till lymfterapeuten med mig!
Ingen tid att köra tillbaka för då skulle jag missa KBT.


Ringer äldsta sonen och hör om han kan köra in till sjukhuset med grejorna. Han var snäll och gjorde detta.
Vem kan motstå en mamma i nöd??   

Bilen börjar låta lite rätt så direkt och blir värre och värre för honom.
Han tar väldigt lång tid på sig så jag ringer honom för att få veta så allt är ok. Då hör jag hur det låter innifrån bilen trots att han kör så sakta han bara kan.

Ser honom 30 sekunder senare svänga in mot sjukhuset. Han stannar, hoppar ur bilen och vi kollar.
Då är 2 hjulbultar borta och 3 är väldigt lösa.    
Jag blev dock väldigt tacksam att inget värre hann hända!  

Både han och yngre brodern VET att de spände alla bultar när de bytte däcken (de spände så pass rejält så t.o.m bilen liksom lyftes)
Och igår när han körde hem härifrån så var det inga som helst problem att köra!
Han fick ta min bil och köra och köpa bultar vilket inte var det enklaste.   Såna avancerade saker som hjulbultar har de inte på vilket bilställe som helst så han fick ta sig till Volvo.
58 kr/styck!

Tillbaka till mig och tog sin bil och jag fick tillbaka min egen.

Väl hemma så kom katten i full galopp, kastade sig ner på asfalten och rullade sig. Tack sa jag och fick "damma av" honom innan jag slöppte in smuts-katten!  


Jag var jag rent slut och sov en runda (tack vare denna fatigue*fnys*) men fixade till min egen bil med att kolla olja och hälla på spolarvätska. Och där blev jag ställd för vad för sorts olja hade jag innan? Mineral? Syntet? Semisyntet? Matolja? Kokosolja?
Är ju en djungel att hitta rätt bland biloljor!   
Fick tag på en som så semisyntet....så det fick bli den! Och sen for sonen iväg och jag blev själv hemma med katten.
Lyssnade en del på musik från yogan som jag letade upp på youtube.


Jag har inga gröna fingrar men dessa lyckas ändå överleva i min trädgård.  


   


#blommor

#fuckcancer

#katt

#hjulbultarborta

#KBT

#lymfterapi

#vattengympa


 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards