Alla inlägg den 3 maj 2016

Av cija - 3 maj 2016 07:00

Nu har jag fått tid till PET-scan. Den ska göras i Lund och kommer att göras från huvudet ner till nyckelbenen.

Jag kan tycka att när de ändå ska in med radioaktivt ämne i kroppen som kommer att valsa runt så skulle de ju ändå kunna kolla hela kroppen!   
Fast å andra sidan så har jag gjort en CT över buk/thorax rätt nyligen så jag får nöja mig med att dom var bra! Tror inte heller att det är så bra om man får massa onödiga röntgenstrålar!

Min fasa är att de behöver sticka mig i armvecket.
Jag har ett hyffsat bra kärl där men när jag var på akuten i samband med min strålningsskada så envisades en ssk där att sticka mig i armen trots jag sa att jag hade en subkutan venport.
Hon menade på att den porten inte tål kontrastet. Det är skrämmande om vad lite den sköterskan på den akuten vet om subkutana venportar!!!!!  Min är ett strålande exempel på en venport som är suverän till just kontrast!

Hon stack så illa så jag fick kramp i armen och enorma smärtor rakt ner i fingrarna.
Jag grät av smärtan och chocken. Jag försökte såklart komma undan smärtan men det brydde sig inte den ssk om vilket gjorde att blodet for åt alla håll. Maken sa sedan att hon var mycket nonchalant i sitt sätt!
Hon envisades med att ha kvar nålen och drog"ut" den en bit istället! Minns att jag tänkte att där lär inte kunna komma in någon kontrast!
Hade ändå väldigt ont och ena fingret la sig i en konstig ställning!
Till slut fick de ändå dra ut nålenför de hann ändå inte skicka mig på röntgen den dagen utan det blev dagen efter!  
Väl på röntgen satte de nålen i porten utan problem och sa att av det jag berättade så hade nålen i armen varit värdelös ändå.
Egentligen borde jag gjort en anmälan, både om hennes nonchalans och även om hennes totala okunskap om venportar! Trodde man lärde sig sådant på utbildningen!!  Men jag hade fullt upp med att försöka andas då jagg hade strålningsskada på ena lungan.

Men hennes sätt har gjort mig ännu mer rädd!   
Och nu inför PET-scan så kan de inte sticka i porten. Jo, de kan men då fastnar det radioaktiva ämnet på insidan av slangen till porten. Det är ingen fara för mig men det dom ska se kan störas av den slangen då eftersom den passerar uppe vid halsen på mig! Och jag vill ju att de ska kunna se rubbet när de ändå gör denna scanningen.

Jag ringde dem i Lund och berättade hur jag blev behandlad sist någon skulle in med en nål där (det var inte i Lund). Hon skrev in att jag är väldigt stickrädd och att jag ändå ger det en chans.
Jag läste igenom papprena och det står att jag ska få en säng!    Är faktiskt glad att jag ska slippa ligga på golvet  

Och så ska jag fasta 4 timmar innan, bara dricka vatten (fast det är det jag mestadels dricker så det var ju bra) och undvika ansträngande kroppsarbete dagen innan. Räknas diskning till det???


 


#fuckcancer
#subkutanvenport

#radioaktivaämnen

#PETscanning

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards