Alla inlägg den 10 maj 2016

Av cija - 10 maj 2016 20:52

Så nu kom jag till Lund, Klinisk fysiologi och Nuklearmedicin mott. för att få gjort en PET-scanning och en CT.


Det gjordes CT+PET över huvudet och ner till nyckelben. Sen blev det en överraskning som jag ser som positivt och det var att det gjordes även en PETscan från nyckelben och ner till ljumskarna.

Det var bra och trevlig personal där!  

En sköterska satte nålen, jag är nålrädd men hon var superduktig på att sticka 


En annan ssk kom in med maskinen som skulle injicera det radioaktiva ämnet via en nål i mitt armveck och sedan var det att vila 1 timme. Då fick maken sitta i väntrummet för jag fick inte prata eller anstränga mig på något vis.
Det radioaktiva ämnet skulle cirkulera runt i kroppen och det gör det bäst om man vilar!
Skulle även dricka nån liter vatten och det svepte jag i snabb takt så jag kunde få somna sen! Det var inga problem att somna för jag var så trött efter att ha jobbat innan vi åkte iväg.  

Efter en timme var det att  traska in i rummet där det stod både en CT-maskin och en PETscan-maskin tillsammans. Fick lägga mig på en brits (fick vara helt stilla) som körde först in mig i den ena maskinen och sedan den andre maskinen. CT gick rätt fort och då fick jag kontrast som blir som en värme i kroppen och det kan
kännas som om man kissar på sig!   Sedan gjordes PETscanningen och den tog sådär 30 minuter och jag passade på att somna där också! 

Var väldigt trött efteråt och maken ville att vi skulle äta i Lund men jag ville bara hemåt! Så på vägen hem landade vi på Ekeröds matplats där vi åt middag! Och när jag tar brickan och ska sätta mig så ser jag ett ansikte på en person en bit bort och tänkte: -"shit, vad han är lik min morbror",
Eftersom jag var rätt trött så tog det en stund innan jag fattade att det faktikst var min morbror som satt där! Även hans fru och hennes kusin med fru var med!  
De var på väg hemåt efter ha varit i Lubeck. Var inte förväntat att vi skulle ses där av alla platser! Världen är liten!  Blev ju lite kul avslutning för det är inte så ofta vi ses då de bor en bit iväg.



#nuärdetgjort #nuklear #ekerödsplatsen #PETscan #CT #radioaktivtämne

#PETscanning #ovisshetenärhemsk


 


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards