Direktlänk till inlägg 19 maj 2016

KAOS, CHOCK OCH PANIK

Av cija - 19 maj 2016 15:02

Helgen vi tillbringade i Toftaholm på herrgården var ljuvlig! Jag kände mig så levande, att livet är underbart, att jag kan jobba, att jag går bättre och bättre och att mitt liv började forma sig igen med all glädje det kan ge.

 

Ja ni vet allt det där som man tar för givet när allt är normalt och man inte rört vid dödens dörr!


Nu började jag se fram emot livet! Luften! Blommor! Natur! Människor! Min familj!

Men så skulle det inte bli!  


Hela familjen vändes upp och ner när jag fick bröstcancern men det är inget mot vad den gjorde i måndags!!!
Det blev kaos, det blev chock och det blev panik!

Jag har varit lite öm på min högra sida ett par-3 veckor.
Har också minskad aptit och är på något vis aldrig hungrig.
Detta är dock inget jag funderat närmare på för visst kanman ha lite ont här och var utan att det är cancer?!

Nu fick jag svar på PETscan. Visar sig att jag har 7 metastaser i levern!!!
Var kom dom ifrån?  
Då de inte hittat några tumörer i kroppen på mig så ser det ut som att de har kommit från bröstcancern och har lyckats sprida sig till blodet och vidare till levern!
Den största metastasen är 5 cm och de andra 6 är mindre men spridda över hela levern! 
Vet i dagsläget inte exakt var i levern de sitter, bara att den största är på min högra sida (därav den smärtan jag känt i 2-3 veckor). Jag förstår också varför min aptit sakta minskat och att jag aldrig känner mig så värst hungrig!
Levercancer!!! Metastaser i levern! Bröstmetastaser i levern!


Jag klappa ihop fullständigt och är så tacksam över att jag var på jobbet när jag fick beskedet. Fick väldigt mycket uppbackning den stunden. De ringde efter min son som kom dit (jobbar på samma arbetsplats men olika avdelningar), de ringde min make som också kom dit, de fick i mig lugnande, ringde så det kom en ersättare för sonen och hjälpte mig så mycket de bara kunde! Jag både såg och kände att sonen fick en rejäl chock! Maken blev även han chockad. Min mellanson tog ledigt från jobbet och kom hem och yngsta sonen var hemma.
Full kaos!  
Vad händer nu?  
Jo, en leverbiopsi! En grovnålsbiopsi.  På fredag....imorgon!! Make och äldsta sonen följer med mig!
Jag har den förra biopsin (i bröstet) i färskt minne. En bedövning som knappt tog, när de väl var i tumören o knipsa så gjorde det så ont så att jag tappade både tid och rum.
Nu är det ännu värre.....lungor, gallblåsa osv ligger ju så nära och tänk om jag råkar hoppa till 

Tänk om min panikångest får fnatt och ska vara med på en hörna och jag då hoppar till???
Jag är så vansinnigt rädd!!!

Att behöva ringa runt till folk och berätta detta kändes inte alls roligt!


Jag tänker på det en läkare sa. "Du ska göra det du tycker är roligt nu". Men jag tycker inte det är roligt att gå igenom en ny cancer......där jag rent statistiskt vet att utgången är mycket sämre än förra gången!

Men jag har mitt lilla hopp.......   



 



#levercancer

#metastaser

#bröstcancermetastaser

#fuckcancer

#sverigebloggarna

 
 
Ingen bild

Anna

19 maj 2016 16:59

Näääääää......har du inte haft tillräckligt????? Fan ta denna cancer! Kram i massor <3

cija

19 maj 2016 17:17

Jo, jag trodde att jag hade haft det :O
Kram

 
Gröngöling2

Gröngöling2

19 maj 2016 17:09

Det var inte roliga nyheter! Förstår att du är chockad, och hela din familj också.
Jag blev också chockad när jag läste det, som f.d bröstcancerpatient.
Jag håller alla tummar och tår!
Stor kram <3 <3 <3 <3

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

19 maj 2016 17:16

Jo det är fortfarande chockartat. Men kanske det lättar nåt efter att biopsin är gjord för då är den biten över. Sen är det väntan på svaret o den ovissheten är hemsk!:(
Tack för alla tummar och tår

 
Ingen bild

Minisarna

19 maj 2016 17:29

Det är fuck orättvist. Snälla människor som dig drabbas hårt medans eleka människor går fria. Fuck cancer!!! Ge dig inte!! Styrkekramar i massor <3

cija

19 maj 2016 17:48

Tänker inte ge mig i första hand! Och jag hoppas att jag får bestämma över att cancern ska väck!! Trevligt att du tycker jag är snäll ;)
Kram

 
Ingen bild

Ullis

19 maj 2016 18:05

Vilken chock för dig och dina nära och kära. Håller tummarna för dig när du gör biopsin.

cija

19 maj 2016 19:56

Jo det var en rejäl törn! Tack för tummarna

 
Ingen bild

Maria

19 maj 2016 18:51

OGILLA!!! OGILLA!!!! :(
Kämpa på!! <3

cija

19 maj 2016 19:56

Ska kämpa så mycket jag bara kan!

 
Ingen bild

Camilla

19 maj 2016 19:56

Vilket skit!! Håller tummarna här uppe i Sörmland❤️ Kramkram

cija

19 maj 2016 19:57

Ja det var inte så jag hade hoppats och tänkt mig.:(
Tack för tummarna

 
Annelie Plantin

Annelie Plantin

19 maj 2016 21:27

Finns liksom ingen luft kvar i rummet , försöker läsa vidare men orden bara snurrar i skallen . Med en stor klump i halsen , ögon som tårar sig, blir det inte lättare...
Lider med dig Cija och din familj för allt vad din Cancer/metastaser innebär.
Tänker på dig och hoppas du fixar biopsin bra imorgon!
Bamsekramar <3

http://Plantin.bloggplatsen.se

cija

21 maj 2016 19:18

Ja jag vet inte hur detta ska sluta....eller jo det vet jag....men hur lång tid har jag på mig? Det är väl mest det som cirkulerar just nu!
Biopsin fixade jag! Nu är det väntan som gäller. Kram

 
Mimmi

Mimmi

19 maj 2016 21:43

Men NEEEEEEJJJ !!!! Det ska ju inte hända :(
Vi skickar en massa goda tankar och håller både tummar och tassar och svansspetsen!

http://livet-enligt-mimmi.bloggplatsen.se

cija

21 maj 2016 19:17

Nej jag var inte beredd på detta. Men hoppet är det sista som överger mig/oss.
Tack för svans,tass och tummar

 
Ingen bild

Liselotte

19 maj 2016 22:12

Sänder Tusenmiljonersdriljoners med styrkekramar❤️❤️❤️❤️

cija

21 maj 2016 19:13

Tack snälla! Just nu försöker man bara vara...svårt att förklara men vi försöker landa i detta men jag vet inte om vi lyckas!

 
Anna

Anna

20 maj 2016 08:04

Massa kramar till dig och de dina <3

http://Mammatill3.nu

cija

21 maj 2016 19:12

Tack

 
Ingen bild

verica

20 maj 2016 11:55

I can only imagine how shocked you all must have been, since I'm shocked myself! Thought it was all well behind you and was about to tell you how lovely you look on your recent photo. For what it's worth, I'm sending you all my love, best wishes, hugs and good positive energy.

cija

21 maj 2016 19:12

I was feeling so well the weekend before and this profilephoto is from that days.
For the first time I really feel healty and I did not know there was metastases growing inside me :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards