Direktlänk till inlägg 21 maj 2016

LEVERBIOPSI

Av cija - 21 maj 2016 19:18

Så blev leverbiopsin gjord igår.


Jag hade i färskt minne hur det var med biopsin i bröstet där bedövningen inte tog, fick ingen premedicinering och när de var inne i tumören och tog en bit så var smärtan så stor att jag skrek rakt ut och tappade andan.
Jag var helt inställd på att hela bröstet hade exploderat så ont det gjorde!! Vill dock tillägga att läkaren inte var burdus på något vis.
Med detta i bagaget så var jag helt hispig inför leverbiopsin.   


Kom till avd på Csk för att de skulle fixa till mig innan biopsin. Fick en säng att ligga i.

De skulle sätta nål i armen men det är jag anti mot sedan en sköterska på akuten i ett annat sjukhus i nordöstra Skåne stack fruktansvärt illa och bemötte min stickrädsla med absolut ingen empati och ansåg att venportar inte tål kontrast så där ville hon inte sticka utan det måste vara i armvecket! Detta har lett till att annan personal frågar varför de inte får sätta nålen i armen och då förklarar jag detta!

Det togs PK-prov på mig via venporten där jag nu hade nål och som tack vare läkemedlet konakion hade kommit ner till rätt nivå.
Hade den inte gjort det hade jag fått någon annan medicin (minns inte namnet)för enligt läkaren skulle biopsin göras idag! Och just där och då var det skönt att få höra detta!  


Fick premedicinering men när jag kom ner till ultraljudsrummet så skakade hela jag.
Var tal om att de kunde skjutsa upp mig till avd igen så jag kunde få ångestdämpande och komma ner igen.
Nej minsann tänkte jag! Andas andas....andas andas....du klarar det intalade jag mig!
Jag berättade om förra biopsin och de visste redan om min rädsla.
Och så kände jag att medicineringen jag fick på avdelningen började göra verkan.
Personalen var väldigt proffsiga och läkaren var helt underbar i sitt bemötande.  
De berättade varje detalj de skulle göra på mig (önskemål ifrån mig). Äldsta sonen var med mig inne i rummet och maken väntade utanför. Sonen såg på ultraljudsskärmen när de tog biopsin från den stora metastasen.
Jag blev lovad att de inte skulle sticka förrän bedövningen verkligen tagit på mig och detta höll de verkligen.

Läkaren ritade en prick där han skulle sticka, jag fick ligga exakt stilla, sen var det "andas in....andas lite till...stopp!" osv
De plastade in apparaten så enbart skärmen syntes. Knappt ens att lilla jag syntes bland alla sterila dukar som lades överallt på mig  :O


Jag låg lite på min vänstra sida och fick en kudde under baken så jag kunde ligga bra och framförallt ligga stilla!

Så stack han, jag var fundersam om nålen var inne för faktum är att det knappt kändes!
Japp, den var på plats sa de och sonen intygade också detta.
För säkerhetsskull så tog de en andra biopsi så jag ska slippa göra om det igen ifall de behöver mer material.

När de tog en bit av tumören så knäppte det till men läkaren var skicklig för han ryckte inte till och det gjorde inte jag heller. Jag blev mest förvånad över att det var klart.  

Fick se rören med bitarna i. Såg ut som små ynkliga vita maskar med lite rött o ena änden.
Var det allt? Jag hade trott de skulle ta en rejäl bit.  

Eftersåt kom jag upp till avd igen, fick alvedon för smärtan från biopsin hade jag i axeln (det är vanligt att det blir så) somnade och sov i princip tills jag skulle hem. Fick ett par mackor och äppeljiuce av personalen.
Var grymt yr när vi skulle hemåt så jag kunde knappt klä på mig själv. Allt bara snurrade. 
På måndag ska det göras en DT men jag blev inte klok på varför. Kanske för att se var metastaserna ligger?
Nålen i venporten är kvar för det ska ges kontrast på måndag och på så vis slipper jag bli stucken igen!

Väl hemma så spydde jag kaskader och sedan var magen tom och det var jag också. Försökte äta igen efter en stund, blev 5-6 tuggor och sen var jag mätt och som vanligt lite illamående.

Tog en antimåillapiller och kikade lite på en film. Ett blåmärke började träda fram på ryggen så det skulle vi ha koll på då det innebär att det blöder inne i kroppen och det får absolut inte bli värre.

Idag då?
Väldigt illamående, mindre yr, trött, mörbultat, ont i axeln och sidan.
Somnade vid halv 2 inatt och vaknade vid halv 7.
Vet ni vad? Jag saknar att få leva, att få njuta av livet och bara få vara frisk!  

Är så mycket jag vill göra och fixa. Kommer jag att hinna????? Kommer jag att hinna komma ner till min pappas grav igen?? Hinner jag ner till släkten i Australien?? Hinner jag göra alla fotoalbum till mina barn??? Hinner vi med Spanien????

Nu är det några dagars helvete som väntar innan jag får veta svaren.  Ovissheten är det jävligaste!!!!

 

 


#levercancer

#metastaser

#leverbiopsi




 
 
Ingen bild

Titten

21 maj 2016 20:19

Kram <3

cija

21 maj 2016 20:36

Tack

 
Ingen bild

Anette

21 maj 2016 20:31

Goa du! Vad är det som händer? Du har fått gå igenom så mycket! Borde räcka i mängder!!! Jag blir både arg och frustrerad och kan bara hålla tummar och tår. Varm kram <3

cija

21 maj 2016 20:36

Jadu, jag vet det knappt själv! Är som en mardröm som jag ska vakna upp ifrån. Men jag vet att det är som det är och en dag vaknar jag inte upp alls....hoppas bara få "köpa" mig lite tid.
Tack för tummar och tår

 
Yvonne

Yvonne

21 maj 2016 21:16

Kära du....

Jag finner inga ord.


Men du ska veta att jag tänker åka dig hela tiden.

Stor kram.

Yvonne

http://yvonnedennismatte.blogg.se

cija

22 maj 2016 12:45

Tack vännen!
Jag satt igår och funderade på vad som ska hända nu. Jag känner mig ju frisk o ändå är kroppen så vansinnigt sjuk. Svårt att förstå! :(
Kram

 
Annelie

Annelie

22 maj 2016 11:47

Så många frågor som kräver sina svar och kan bara försöka förstå den dödsångest du genomgår igen och det än värre än vid ditt första cancerbesked.
Tänker på dig vännen och hatar verkligen allt som har med cancer att göra ...
Hoppas bara de kommit långt fram med bra medicinering som gör att du får leva många fina år och att du dessutom får må så bra som ör möjligt <3<3styrkekramar i massor<3<3

http://Plantin.bloggplatsen.se

cija

22 maj 2016 12:46

Jo ovissheten är det allra värsta!
Dödsångesten håller jag hyffsat tillbaka än sålänge genom att bli rationell och praktisk! Är som om det inte gäller mig!
Jag hoppas kunna köpa mig några extra år iaf.....

Kram

 
Ingen bild

Liselotte

22 maj 2016 13:47

Jag tycker så synd om dig :-( Tänker på dig! Många många Kramar från mig till dig (som har varit min räddning, via din blogg, när jag fick min cancer) <3 <3 <3

cija

22 maj 2016 14:27

Det känns oerhört bra i mitt hjärta att du har haft tröst, stöd och nytta av min blogg.

 
Gröngöling2

Gröngöling2

22 maj 2016 20:25

<3 <3 <3 <3 <3
Jag vet inte heller vad jag ska skriva. Men jag känner väldigt mycket med dig i det som du går igenom nu. Och en stor ful svordom att du skulle råka ut för detta.
Hoppas nu att det ska gå så bra det kan och att du känner att du inte är ensam!!
Kramar!!

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

23 maj 2016 19:33

Jag vet knappt vad jag ska säga längre ens! :(
Kramar och tack för dina omtankar

 
Ingen bild

verica

23 maj 2016 08:35

My dear friend, I'm sorry beyond words that you have to go through this.
Love, V.

cija

23 maj 2016 19:37

I just pray for having more time. I do not want to end my life yet!
Nadam se da ćemo se vidjeti jednog dana nakon što su svi ! (hope the translate be right)
Love

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards