Direktlänk till inlägg 10 juni 2016

DÖDSDOMEN

Av cija - 10 juni 2016 21:19

Så kom tisdagen. Dagen med dödsdomen!  

Det gick inte alls bra hos läkaren!


Metastaserna hade vuxit ännu mer...hon sa ett en var ännu större och nästa plötsligt flera cm. Jag fick inte ihop det då jag vet svaret på senaste röntgen men just då tänkte jag inte klart!

De är östrogenberoende och har inte brytt sig om att jag ätit Tamoxifen utan de har liksom varit starkare än det preparatet! De är även något som kallas her2+ MEN inte tillräckligt för att kunna ge mig behandling mot det.
Iallafall inte just nu men om de ändrar sig till att bli lite starkare HER2+  kan det bli aktuellt! Men när och om de gör det vet ingen!  

Det enda som finns är cytostatika och i princip bara göra livet drägligt innan döden!
Operera bröstcancermetastaser gör man inte i Region Skåne!
Man bränner inte heller bröstcancermetastaser i Region Skåne!
Man sätter bara in palliativ vård när det gäller Region Skåne!
Det var det jag, maken och barnen fick veta!  

Jag som känner mig så frisk....är alltså så sjuk!!! Jag förstår det inte......  

Men när VI själva nämnde andra sjukhus så visste läkaren direkt att där opererar och bränner man även bröstcancermetastaser!
Så jag sa att jag vill att remiss skickas dit för en second opinion och det skulle läkaren skicka iväg.
Men även om de opererar och bränner bröstcancermetastaser så är jag i dagsläget inte något som kan opereras då metastaserna är för stora!
Så min förhoppning är nu att metastaserna ska krympa av cytostatikan som påbörjas på torsdag!
Just nu är, konstigt nog, leverproverna bra! Där är än sålänge en hel del frisk vävnad....men hur länge vet ingen!

Jag ville veta var i levern metastaserna satt (framförallt den som hon sa var 4 cm) men hon såg inte någon mening med det! Där kom jag av mig....så det är ingen mening att jag får veta var mina metastaser sitter???????

Hon ansåg också att det spelade ingen roll om de var stora eller små! Kändes som att hon dödförklarade mig på 2 röda sekunder och jag såg mig ligga på en bår med en lapp om foten med mitt namn på!!  
Jag blev väldigt ledsen! Frågade om jag iallafall kommer att få ett halvår och på det svarade hon ja. Ingen stor tröst men alltid något!

Ja, det var det livet det! Inte mycket till hopp man fick där....snarare försök att slå en i backen!

**********************************
Så kom onsdagen och då skulle hon ringa mig efter ha pratat med fler onkologer om vilken behandling jag skulle få.
Hela onsdagen gick och ingen ringde. Till slut bröt jag ihop och fick tag på en onkologsköterska som ringde läkaren så hon ringde upp mig!

Jag sa hur jag kände sedan gårdagen då hon frågade hur det var.


Visade sig att hon hade menat att det spelade ingen roll vilken storlek metastaserna hade vad gällde behandlingen!
Synd hon inte sa det dagen innan.


Jag ville också veta varför det inte var någon mening för mig att veta var metastaserna satt och då kom det fram att hon inte kan utläsa det på  röntgenplåtarna eftersom hon inte är röntgenläkare! Synd hon inte sa det med dagen innan.


Jag ville att hon skulle läsa upp röntgensvaret för mig (som jag själv redan vet). När hon läste det så förstod hon att där var ingen metastas som var 4 cm utöver den som är 6,2 cm. Men den som på sista röntgen var 6,2 cm var på PETscanningen 3,8 cm så det var väl det hon hade i huvudet!
Den har alltså vuxit och jag tror att den har vuxit sedan leverbiopsin gjordes. För det är precis som att det tar fart så fort man "stör" en tumör/metastas och att den då börjar växa till sig!

Men nu bestämdes vilken cytostatika jag ska ha, att jag får den varje vecka, att vi hoppas metastaserna ska krympa av den och att jag inte ska få för många och stora biverkningar!
För som läget är nu växer den stora lavinsnabbt och det måste först stoppas innan det kan bli tal om något annat!

Andra samtalet med läkaren kändes bättre då vissa saker reddes ut! Sov bättre den natten och hade ingen större ångest!

 

#levermetastaser

#dödsdomen

#FUCKCANCER

#cytostatika

 

 
 
Ingen bild

Gänget i backen

10 juni 2016 22:18

Ja önskar ja kunde trolla. Trolla bort all cancer, trolla bort din ångest o dina smärtor. Du har sån livsgnista trots du gått genom så mycket tråkigheter under hela ditt liv!
Jag önskar dig långt liv! Du är en glädje för många o har alltid ett gott ord o leende till alla!! Många styrkekramar

cija

10 juni 2016 22:30

Tack för dina värmande ord

 
Ingen bild

E.N

10 juni 2016 22:24

Jag ryste när jag läste vad du skrev. Du berör på djupet! Jag önskar dig all lycka i världen!! Kram från en bröstsyster

cija

10 juni 2016 22:32

Tack! Hoppas det går bra för dig med! Kram

 
Ingen bild

LYCKA TILL

10 juni 2016 22:26

Hur tänkte den läkaren? Men bra av dig att säga till henne och föra det på tal så du kunde få lugn och ro! O det är hemskt att vården är så olika trots det gäller samma sjukdom!! Lycka till <3 <3 <3

cija

10 juni 2016 22:34

Hon tänkte fel och sa fel på vissa saker men det viktiga är att hon kan vara den som kanske kan få mina metastaser att krympa med den behandling hon väljer ut för jag tror hon är kompetent inom den biten! (hoppas jag iaf)
Jo jag kan bara hålla med om att det är konstigt att det är så vansinnigt olika i olika landsting! Kram

 
Camilla 33 är och 10 barnsmamma

Camilla 33 är och 10 barnsmamma

10 juni 2016 22:31

Skickar massa kramar.
Gud vad jag grinar.
Hatar verkligen canser.
Om du är intresserad av alternativa behandlingar mot cnser så är jag med i en grupp på fb.
Jag kan lägga till dig där,jättemånga som för bra hjälp,till o med minskat på cansern.
skriva på messenger eller lägg till mog så lägger jag in dig i gruppen.
Camilla Essen-Möller

http://www.womsa.se/tiobarnsmamman

cija

10 juni 2016 22:40

Ja jag trodde inte jag skulle få det igen! Jag vet att jag följt läkarnas råd och rön och gjort det jag ska. Men det skiter ju cancern i!!! :(
Är det Apollos Gudinnor du tänker på på Fb?

 
Ingen bild

Britt

10 juni 2016 22:57

Mina tårar rinner när jag läser ditt inlägg! Så mycket du redan fått gå igenom, som det inte varit nog! Kramar om dig så mycket jag kan!!

cija

10 juni 2016 23:18

Kram

 
Misstossequeem

Misstossequeem

10 juni 2016 23:00

Stor kram till dig vännen❤

http://misstossequeen.for.me

cija

10 juni 2016 23:18

Tack vännen

 
Camilla 33 år och 10 barnsmamma

Camilla 33 år och 10 barnsmamma

10 juni 2016 23:22

Hejsan
Den heter cbd2life
Kram Camilla

http://www.womsa.se/tiobarnsmamma

cija

11 juni 2016 11:07

Hej! Ska ha det i åtanke. Just nu försöker jag bara hämta ny energi och kraft efter domen!

 
Annelie

Annelie

10 juni 2016 23:32

Jag läser om och om igen men vägrar förstå Cija.
Av alla odds så hoppas jag på att de blandar till en riktig mirakelbehandling så de får stopp på skiten så att du kan få leva ett liv så bra som det är möjligt.
Man blir både rädd o ledsen om nu dina dagar är räknade men jag hoppas verkligen trenden vänder så än finns det hopp hoppas jag.
Massor av kramar

http://Plantin.bloggplatsen.se

cija

11 juni 2016 11:11

Det värsta är att metastaserna struntade fullständigt i att jag åt Tamoxifen....de bara kom ändå! :(
PÅ nåt vis trodde jag att man var skyddad av den medicinen!
Det är som roulettespel...en del får det där återfallet och en del inte!
Ja, hoppet är det som överger en sist!
Kram

 
Ingen bild

Annette

10 juni 2016 23:35

Denna jäkla cancer. Önskar den kunde utrotas. Mina äldsta döttrar miste sin pappa i lungcancer den 21 april. Han var visserligen 76, men hade det inte varit för cancern hade han levt än. Jag hoppas verkligen att behandlingen du gör nytta. Vet att en del blir fri från cancern, och jag hoppas att du är en av dom. Kram💜

cija

11 juni 2016 11:15

Jag kommer inte att bli fri från cancernmen jag hoppas att jag ändå ska kunna få "köpa" mig några år.
Men hoppet är ju det sista som överger en!
Beklagar det med din pappa, cancer är ett skit att få :(
Kram

 
Ingen bild

Anna

11 juni 2016 00:34

Cancer är skit! :( Hatar det!
Önskar dig lycka till och att du ska bli frisk! Styrka <3

cija

11 juni 2016 11:18

Ja cancer är ett skit!:(
Ska göra allt jag kan för att få fler år! Kram

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

11 juni 2016 09:00

Åh vad ledsen jag blev när jag läste..
Skickar all styrka och hopp jag har att det ändå ska gå bra. Du är en sån kämpe, och jag beundrar dej.
Själv hade jag dött av ångest efter ett sånt besked.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

cija

11 juni 2016 12:36

Ja, håll tummar och alla vovvars tassar för mig

 
Ingen bild

Iris

11 juni 2016 09:03

Jag lever i samma situation. Tänker klokt! Basar kroppen varje dag med att dricka ettglas vtn med en tsk bikarbonat på fastande mage. Tar en stor dos D vitamin sommar som vinter - 5000ie. Jag har nollat socker som tumörer lever av. Äter bara fisk, fågel o skaldjur. Inga frukter, bär eller rotsaker. Gör allt för att unvika antioxidanter! Jag har lungcancer - har ALDRIG rökt - samt metastaser i skelettet. Det ända jag får är Iressa en målinriktad cytostatika. För två år sedan fick jag pallitativ strålning på största metastasen på 12:e bröstkotan. Jag lever med cancer till allas förvåning! Jag ser cancern som en kronisk sjukdom. Jag vägrar falla ihop och tro att jag inte skall leva vidare. Tro på att du skall bli fri och frisk. Lycka till!💝

cija

11 juni 2016 12:40

Har inte så bra koll på alternativa metoder då jag på något sätt trodde att jag inte skulle få det igen, att jag inte skulle behöva uppleva det en gång till. Visst fanns tanken där men jag kände mig så frisk (och gör det än).
Jag tror och hoppas och ber! Precis som du lär jag vägra falla ihop...så länge jag bara kan stå upp!
Skickar kram och lycka till åt dig från mig

 
Eva-Lena

Eva-Lena

11 juni 2016 09:32

Usch!Men du! Kolla upp alla aternativa behandlingar.Tex kollodialt silver på Facebook och Annika Ljungbergs blogg.kram

http://nenalivet//blogplatsen

cija

11 juni 2016 12:41

Har inte hunnit så långt som att kolla upp alternativa metoder. Har på något vis just nu fullt upp att hämta mig från chocken :(
Men ska ha det i åtanke och tack för omtanken

 
Ingen bild

Ullis

11 juni 2016 12:01

Vist är det trist med spridd börstcancer och att vi inte kan bli friska. Jag hade också hormonberoende bröstcancer från början och åt Letrozol i två år. Hade bytt till Tamoxifen när det visade sig att jag hade två lymfkörtelmetastaser i mediastinum (mellan lungorna). Precis som du så mådde jag bra, kände absolut inget. Har nu fått cytostatika med god effekt och har nu ett litet behandlingsuppehåll inför behandlingsutvärdering med datortomografi i början av Juli, sen får vi se. Hoppas det går bra för dig också.

cija

11 juni 2016 12:43

Åh, jag blir glad i hjärtat när jag läser att din kropp har svarat på behandlingen. Hoppas verkligen att behandlingsutvärderingen ska visa positivt!
Du ger mig hopp

 
Yvonne

Yvonne

11 juni 2016 12:44

Kära Cija!

Du vet att jag tänker på dig hela tiden.
Skickar dig en massa kraft och kramar.

Yvonne

http://yvonnedennismatte.blogg.se

cija

11 juni 2016 13:08

Tack snälla

 
Malin

Malin

11 juni 2016 12:50

Sänder styrka till dej! 💛
Kram!

http://nouw.com/malinedlund

cija

11 juni 2016 13:10

Kram

 
Gröngöling2

Gröngöling2

11 juni 2016 14:40

Käraste Cija! Så ledsen jag blev när jag läste! Känner med dig! Tycker du håller modet uppe bra, tror jag hade ramlat ihop i en hög bara. Det är som du skriver rena ryska rouletten det här. Om jag får det här beskedet i framtiden så hade jag nog även jag tittat på alternativa metoder, de som de andra kommenterat om här. Finns bra resultat faktiskt. Men det första är att leva här och nu och ta in läget. Jättestor kram <3 <3 <3

http://ceciliA7

cija

12 juni 2016 10:32

Ja lite så är det! Måste ta i steg för steg på något vis. Hämta andan på något vis. Kram

 
Ms. W

Ms. W

11 juni 2016 16:36

Cancer är fruktansvärt. Trist att läkaren uttryckte sig så luddigt och gjorde Dig mer orolig./ Styrkekramar från en okänd.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

cija

12 juni 2016 10:33

Tack för att du kikade in! JO, läkarenvar väldigt klumpig och man märker hur viktigt det är med bra förklaringar! Kram

 
Annelie

Annelie

11 juni 2016 22:34

Undrar om det Finns starkare antiöstrogentabletter än Tamoxifen? Eftersom metastaserna var östrogenkönsliga? Och Här tror man att man säkrat upp sig mot sk återfall iom dessa jäkla tabletter....
Blir även less när du har Her2 men ändå inte tillräckligt för sätta in behandling....
Kan de inte behandla i förebyggande syfte innan det blir än sämre tycker ju jag då som inte kan ett jutta om detta men är känslomässigt på krigsstigen så att du får bästa vård.
Fortsätt stå på dig hur jobbigt det än är.
Du är så stark som orkar ifrågasätta så hoppas det ger effekt nu.
Massor av kramar till dig <3

http://Plantin.bloggplatsen.se

cija

12 juni 2016 10:38

Man kan prova Letrozol efter man har ätit Tamoxifen i ett par år. Är man inte i övergångsåldern då får man sprutor som "släcker" östrogenet!
Är nog så att eftersom Herceptin kan ge hjärtpåverkan vill de nog avvakta med det! Jag klarade hjärtat av de 17 behandlingarna jag fick men man vet inte om man fixar fler.

Kram

 
Ingen bild

Anna

12 juni 2016 10:34

Hur är det med dig idag? Kram

cija

12 juni 2016 10:39

Hej! Just nu rätt hyffsat men väldigt tilltufsad :O

 
Ingen bild

verica

12 juni 2016 18:07

I admire you for having the strength, will and calmness to write about this in such a matter-of-fact way and share it with us. I'm sorry beyond words that you have to go through this. I'm sending you my love, positive energy and big hugs!

cija

14 juni 2016 20:21

Thank you so much for thinking of me. Have got your mail....will answer you

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards