Direktlänk till inlägg 14 juni 2016

FÖRSTA CYTOSTATIKAN MOT METASTASERNA

Av cija - 14 juni 2016 20:23

Så började jag om i torsdags!
Började om med cytostatika.    
Jag som precis blivit fri från alla biverkningar sen förra omgången. Nu börjar det igen!

Nu får jag en annan sort. En sort som kan ge allergi. Så jag blir också fullproppad med Tavegyl och kortison efter varje omgång.  

Jag ska få denna sorten en gång i veckan! Biverkningarna ska på det viset förhoppningsvis också kunna bli mindre.
Att de ger det varje vecka är för att det handlar inte om att bota (kommer inte att kunna bli botad) utan för att i princip bara göra livet drägligt för mig....så länge livet finns kvar!!

Jag blev tillfrågad om jag ville ha en kylmössa för att kanske kunna få behålla det hår jag har.
Det skadar ju inte att prova tänkte jag!
Så de tog fram apparaten, blötade mitt hår, i med nåt balsam och på med en gummimössa och ovanpå den en annan mössa med hakband.
Allt passade bra!

Så sattes apparaten igång. Det kylde, väntade lite, kylde igen och det var som bubblande is i den där mössan!
Men sen satte det fart och blev riktigt ordentligt kallt. Så pass kallt att min kropp frös till is trots jag hade värmekudde på magen.  
Jag försökte stå ut men till slut kom tårarna och paniken började komma så det fungerade inte på mig så vi fick ta av den. Ett fåtal klarar inte av att ha den fick jag veta och som vanligt måste min kropp tillhöra den där skaran av "fåtala"!!  

Så nu kommer jag att tappa håret (hade jag kanske gjort ändå trots kylmössan) så jag fick papper så jag kan hämta ut peruk istället! Detta har jag idag bokat tid till!
Känns konstigt om jag ska ha mina gamla peruker där de är mörka och långhåriga. Det var så jag hade håret innan cancern kom in i min kropp!

Hur känner jag inför detta? Litet nederlag javisst! Men å andra sidan så är det viktigare att cytostatikan kan minska på metastaserna!
Och gör det inte det....så har jag ändå ingen nytta av något hår! Och om det gör det så vet jag att håret kommer att växa ut rätt så snart.
Jag är mer brydd om ögonbryn och ögonfransar försvinner för mig!


 

Någon timme efter jag fått cytostatikan så somnade jag och jag minns inte dagen efter jag hade somnat i sängen på sjukhuset. Somnade igen när jag kom hem, blev sedan körd till frissan där jag somnade till i stolen, skjutsad hem igen och somnade i sängen igen. Trots detta så sov jag hela natten ändå!   


Dag 2 vaknade jag av att jag skakade och riste i kroppen, hade svårt att styra kroppen och framförallt att hålla något! Men för ovanlighetens skull var jag hungrig (berodde på kortisonet) så jag passade på att äta. Blev också väldigt flammig och varm om vartannat (beror också påde stora doserna med kortison).


Dag 3 bestod i att jag var trött och hade ont i skelettet.


Dag 4 var det ont i skelettet och så fick magen fnatt. Dag 5 var det ok på dagen och då jobbade jag på förmiddagen! Kom hem och ramlade i säng och somnade. Fick sedan besök av en utbytesstudent som jag är områdesrepresentant för. Sen fick magen fnatt igen och ovanpå det så kom illamåendet tillbaka.   
Har fått väldigt ont på halva nacken, ut på nyckelben och upp mot skallen. Ingen vet varför!


Idag är det tisdag, jag har jobbat, varit på sjukhuset en runda, jag mår illa men har försökt äta ändå. Ont i sidan (metastasen som trycker) och även under revbenet framtill (måtte det inte vara en ny metastas som växt)!!

Imorgon ska jag ta prover för att se om jag kan få behandling imorgon. Så upp tidigt och iväg till sjukhuset för att ta prover, vänta på att de ska bli klara och då få besked om jag kan få behandling!

#cytostatika

#levermetastaser

#bröstcancermetastaser

#biverkningar
#YFU

#utbytesstudent




 
ANNONS
 
Ingen bild

Anna

14 juni 2016 21:42

Kram <3

 
Yvonne

Yvonne

14 juni 2016 23:29

Kram......


http://yvonnedennismatte.blogg.se

 
Ingen bild

Liselotte

15 juni 2016 03:44

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 
Ingen bild

Ullis

15 juni 2016 17:26

Det är tufft Cija. Bara att försöka kämpa på för vad är alternativet. ÄR DET Taxol du får? Tror det är nästa för mig också. Vi får hålla tummarna att det har effekt.//Ullis

cija

17 juni 2016 19:44

Jo det är Taxol (Pacitaxel) men jag åkte på en allergisk reaktion så de fick avbryta andra omgången :(
Vad ska du ha det? Ja vi får verkligen hålla tummarna!! Kram

 
Annelie

Annelie

16 juni 2016 16:41

Tycker så synd om dig Cija! Du har haft tillräckligt jobbigt att överleva din bröstcancer och dess tuffa behandling med dess biverkningar. Att nu skiten spritt sig till levern och att du nu får leva på nåder beroende hur din behandling svarar måste kännas hopplöst jobbigt:(
Men låt oss hoppas att påbörjade behandlingen faktiskt gör nytta så att du faktiskt får fortsätta leva så bra det nu är möjligt!
Många varma kramar till dig<3
Tänker på dig!

http://Plantin.bloggplatsen.se

cija

17 juni 2016 19:45

Andra behandlingen gick åt skogen :( Åkte på en kraftig allergisk reaktion :(

Kram

 
Ingen bild

Annagonzo

17 juni 2016 22:56

Vill bara ge dig en stooor kram och håller tummarna inför morgondagen !
( Morgondagen = VARJE ny dag ! )
Kämpa !

cija

17 juni 2016 23:20

Tack snälla du!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Följ bloggen

Följ CIJAS blogg-bo med Blogkeen
Följ CIJAS blogg-bo med Bloglovin'

Translate

Besöksstatistik


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se