Direktlänk till inlägg 17 juni 2016

KRAFTIG ALLERGICHOCK!!!

Av cija - 17 juni 2016 22:03

Skulle fått min andra behandling igår då proverna var ok för att ge mig det. Så efter jobbet begav jag mig till sjukhuset för detta!
Fick veta att om man fick en reaktion så var det när man får andra omgången.
Då skulle man känna lite i ryggen och kunna bli lite blossig i ansikte. Okej, tänkte jag, det kan jag säkert hantera om jag känner av det så jag var inte orolig!

Kom till onkologen och så sattes det igång. Hade emlat porten bra med så inte ens sticket kändes!
Det verkade fungera bra så jag la mig på sidan och slappnade av...en liten stund!!

Och naturligtvis fick jag en allergisk reaktion men den bestod inte av "lite ont i ryggen och bli lite blossig i ansiktet".
Det som hände var att det kom en snabb värmevåg på bröstkorg och upp i ansiktet. Jag försökte hitta larmet och samtidigt så känner jag det som en stor klump sätts på min strupe och jag kan inte ropa för saliven bara rinner ur munnen och lufttillförseln stängs sakta men säkert av på mig!
Tårarna börjar komma och jag tänker "inte gråta för då svullnar du i halsen ovanpå detta". Var är larmet?
Trasslade mig ur den där obekväma fåtöljen, landade på golvet och då såg jag larmklockan som hängde på armstödet men hade kasat ner en bit.
I samma sekund kom ryggvärken! Ja jäklar vilken värk!!!!   Alla ryggskott jag har haft var inget mot detta!!!!
Kunde knappt stå men ville inte heller ligga ner.

En sköterska kom, stängde av droppet och på bara någon sekund stod där en hel drös folk inne vid mig och hade med sig akutvagnen. Jag hade svårt att fokusera blicken på dem.
En man frågade en massa och jag hade fullt upp med att få luft samtidigt som smärtan i ryggen fanns där. Fick senare veta att det var läkaren!
I efterhand förstod jag att hade det gått en liten stund till hade jag snabbt kunnat utveckla en anafylaktisk chock! Är iallafall glad att inte det hände!!

Allt dämpades en stund efter de stängt av cytostatikan.
Sen fick jag ligga på en säng och så drog en sköterska ut cytostatikan från slangen och så fick jag vanligt dropp en stund.
Så testade de att jag fick det med 25% hastighet och det gick bra. Akutvagnen stod kvar i rummet så den blev min närmsta granne!

Jag började slappna av och sedan höjdes takten till 50%. Då gick det bra tills det högg tag i ryggen på mig!
Återigen enbart vanligt dropp och sedan bestämde läkaren sig för att behandlingen skulle avbrytas!
Min kropp påvisade en stress av den allergiska reaktionen. Jag tyckte dock att jag mådde bra men närjag kom hem efter denna dag så somnade jag i 6 timmar och svettades massor (värre än när man har influensa och febern går ner) och det gjorde jag inte förra veckan.

När jag vid midnatt vaknade till liv så kände jag att NU mådde jag bra i andningen igen. Då förstod jag att när de körde igång andra omgången så mådde inte kroppen bra (även om jag tyckte det).

Så om en vecka kör vi igång igen om mina prover är bra. I annat fall får jag vänta nästan en vecka till. Känns som ett nederlag och som om kroppen motarbetar mig!

Fick veta att ett "fåtal" reagerar så här kraftigt men att de flesta bara känner litegrann! Är jag förvånad att jag tillhör de där fåtalet???  


 

Tog bilderna bara några minuter innan jag utvecklade allergiska chocken.


 

Akutvagnen vid sängen



#allergichock

#allergiskreaktion

#levermetastaser

#fuckcancer

#bröstcancermetastaserilevern

#akutvagn


 
 
Ingen bild

Anette

17 juni 2016 23:25

Men vad händer? :( Som om du inte har tillräckligt! Jag håller alla mina två tummar för att du ska slippa mer skit! Kram kram

cija

17 juni 2016 23:26

Tack för tummar...alla mottages

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

18 juni 2016 08:21

Åh men så hemskt! Räcker det inte med det du redan gått igenom? Känns som en del verkligen får mer än vad man ska behöva bära..
Varm kram till dej från mig och alla pälsarna. Vi håller alla tassar och tår för dej.

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

cija

18 juni 2016 18:02

Jo jag kan själv tycka att nu får det väl snart bli lugnt!
Tack för alla tassar och tår

 
Yvonne

Yvonne

18 juni 2016 09:19

Stackare! Vilken massa skit du ska behöva gå igenom!

Hoppas och tror att nästa gång blir bättre. Tänker på dig.

Stor kram. Yvonne

http://yvonnedennismatte.blogg.se

cija

18 juni 2016 18:03

Ja, jag har iaf hoppet att det ska gå bättre nästa gång. Den ska ske på onsdag om mina värden är ok. Kram

 
Gröngöling2

Gröngöling2

18 juni 2016 11:10

Det var ju inte alls vad du behöver nu! Vilken tur att det gick bra ändå. Allergi kan ju dyka upp så där utan att man visste om den innan. Hoppas hoppas det går bra nästa gång. Och skönt att det ordnat sig med andningen igen!
Kram <3 <3 <3 <3

http://grongoling2.bloggplatsen.se

cija

18 juni 2016 18:03

Kommer att vara mer vaksam framöver när något känns ovanligt när jag får behandlingar.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten. Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt. 2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg u...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards