Alla inlägg under maj 2014

Av cija - 31 maj 2014 12:26

Alltid kul att kunna chocka folk på ett roligt vis men att chocka med cancerbesked är ju inte den chock jag vill ge någon.


Men hur berättar man på ett fint vis att man har cancer? Fungerar inte så jag beslöt mig för att vara rakt på sak överlag.

Några blev ledsna, några trodde först inte på mig och några blev mållösa.

Men för mig är det viktigaste att de förstår varför jag kan helt plötsligt bli ledsen eller betänksam. Jag var rädd att jag skulle bli arg av mig men det har jag inte känt något av. Men jag känner mig bedövad på något vis.

Det enda jag märker att det är något är att hela bröstet gör så himla ont...räcker att jag nuddar vid det   


Så länge jag har praktiska saker att pyssla med så går det rätt bra.

Mycket därför tror jag att det är bra att jag jobbar och inte är sjukskriven nu.


Idag är det Riddarspel på Hovdala Slott och Cruising i stan. Men jag stannar hemma.....har börjat röja i lådor och sånt idag. Slänger massa saker jag inte vill ha.

 

För jag tänkte att om det inte gå vägen så har jag röjt undan en del som barnen slipper röja i. Och går det vägen så har jag ju äntligen fått gjort det jag funderat på att göra sen länge men aldrig blivit färdig att göra.

 

#bröstcancer

#riddarspel

#cruising

 

Av cija - 29 maj 2014 08:01

Godmorgon!

Blir en mixad dag idag och det har det redan blivit.

Blev väckt av mig själv redan vid 3 inatt....toaaaaaa...

Sen kom ångesten över min argsinta tumör. Men jag tänkte nejminsann, jag ska somna igen.

Det gjorde jag och blev väckt igen lite innan 07.00 av jobbet som hade missat att jag hade semester idag  

Jaja, jag skulle ju ändå upp och svara i telefon så det var ju ok.  


Så nu är jag vaken och maken sover (ovanligt).

Ska till viktväktarna idag och har beslutat mig för att kolla när min bindningstid går ut och efter den avsluta att betala till dom och så lägger jag min trivselvikt på de kilona jag har den dagen. För jag har ju gått ner det jag gick upp när jag hade lungemboli så jag är nöjd redan nu.

Men de har goda och fina recept   


Ska försöka underhållla mig idag så inte ångesten får tag i mig.

 

I förrgår grävde jag upp lite liljenkonvaljblommor till en arbetskamrat och gav henne. Hon smsade igår att hon planterat dom. Hoppas det blir lyckat och att de tar sig.  

 

#viktväktarna

#trädgården

#fuckcancer

#bröstcancer

#ångest

Av cija - 28 maj 2014 15:19

Nu vet jag svaret.

Det där svaret som jag tänkte skulle vara ett bra svar.


Jag som hoppades långt inne i mig på en liten godartad knöl...och så var det så mycket tvärtom som det kan bli.  

Nu ska jag på måndag få veta all behandling. Någonstans hoppas jag att de ska säga "hörredu alla provsvar var fel" men det blir inte så och det vet jag ju om. Men hoppet.......

 

Känns som om jag går utanför min egen kropp. Som om det inte gäller mig!!

Har jag varit på jobbet idag?

Berättade jag detta för några?

Eller är det hela en dröm?

En mardröm?????


Vad händer nu då? Massa frågor hopar sig men jag har lite svårt att sortera dom....än!

För detta är väl inte mig det handlar om???

Kan vi åka på vår efterlängtade resa i höst? Varför har jag fått detta? När? Hur? blabla

Blir jag frisk till sonens student? Det svaret vet jag att det blir jag inte men jag hoppas så att kunna få vara med och inte ligga inlagd på ett sjukhus just den dagen!!


Tumör-registret? Jasså jag är anmäld dit? Jaha, det kanske var nåt bra i allt eller kanske inte? Jag har aldrig varit med i ett register förut fast detta känns inte som ett kul register!!!
Är som om min hjärna inte riktigt tar till sig det hela.

 

Skulle jobba imorgon men jag tog semester. Men kanske det var fel?? Kanske varit bättre och jobba....men så säger en del av mig "men ska du kanske dö så kan du ta din semester redan nu".

Shit som jag skriver men tanken var ju sådan.

 

Jag är uppväxt utan många skratt och har den dagen jag flyttade till eget bo utvecklat mitt skratt och kunnat få visa glädje och få gensvar av människor med min glädje.

Jag måste få ha denna delen kvar även om jag kommer att vara upp-och-ner ibland.


Och nu känner jag mig....bedövad!!!

Alldeles tömd!!!

 

Vill in i en hörna där jag kan vara skyddad från detta! Men jag måste sträcka på mig och slå tillbaka!

 

#bröstcancer

#tumöribröstet

#kännermigbedövad

#cancerresa

#fuckcancer

Av cija - 26 maj 2014 10:21

Kan man det??

Kan man överleva på bara choklad?


Fungerade den mesta av tiden i helgen som har gått....mohaha! Fasligt gott men idag ska jag nu ta bort sockerintaget igen.

Ska bli en mycket intressant dag detta med tanke på detta.


Imorse fick jag för mig att min tumör i bröstet är borta så jag for upp ur sängen o kollade i spegeln men bröstet såg lika deformerat ut som innan. Jaja, säg den glädje som varar, eller hur är det nu man brukar säga?

Men nu är det ca en vecka tills jag ska iväg till kirurgen och få svar m.m


Fixat med tvätten nu och ska snart ut i trädgården. Någon som vill ta över????

Fördelen är att det är fint väder. Nackdelen är att jag är uttråkad av träsdgårdsarbete och äcklig kirskål men framförallt så är jag livrädd för dessa små äckliga, onödiga FÄSTINGAR!!!


#fästingaäräckliga

#bröstcancer

Av cija - 25 maj 2014 19:46

Idag är det Mors Dag i Sverige.


Jag fick frukost på sängen av min yngsta son. Det var gott :)


Bakade en banankaka som jag sedan bjöd på under eftermiddagen när de andra två sönerna kom och grattade mig på Mors Dag.


Jag blev väldigt rörd i hjärtat för jag är alltid orolig att de ska glömma mig på Mors Dag. 

Jag är nog lite fjompig menmen....   ....dom glömde ju inte   

 

 

#morsdag

Av cija - 25 maj 2014 19:33

Åkte till Bakken igår med en skock folk. Stuvade in oss i 2 bilar och så bar det iväg.


Karuseller för fullt, mat i mängder, fint väder och inte några köer till attraktionerna. Kan det bli bättre?
  

Det blev både barnkarusell (vi som inte åkte med blev lite oroliga när den karusellen fick det jobbigt i uppförsbacken...haha), mystiska flygplan, uppskjutet, vikingaskepp, någon karusell där jag blev fundersam på om de som åkte den skulle överleva, Tornado, något med krokodiler, självklart vattenrutschkanan, radiobilar, absolut bergbanan och massa andra.


Hemresan flöt på...kom in som de sista bilarna direkt på färjan när vi kom dit.

Hemma sent, trötta men vansinnigt nöjda.   

 


     


#bakken

#Danmark

#utbytesstudent

Av cija - 23 maj 2014 10:01

Och så inväntar jag mitt svar på biopsin.

Väntan blir lång för mitt i allt så är där extra helgdag som gör att mitt svar dröjer lite extra.

 

Ovissheten är det värsta......att inte veta! Inte veta om jag ska bli brydd eller lättad, skriva ett testamente eller dansa i regn på torget......


Var på Viktväktarna igår. Hade gått ner 0.6 kilo. Alltid något men tror det är av ren oro.

Mitt sockersug har börjat öka. Måste kväva det igen.

 

 

#ovisshetenärvärst

#biopsi

#bröstcancer

#bröstcancerpåingång

Av cija - 21 maj 2014 20:39

Kom till bröstcentrum imorse. Hade sonen med mig, blev lite kul när de trodde han var min man för då sa han "ser jag så gammal ut"?

Jag tröstade honom och sa "nej men jag ser ung ut!" :)


Det gjordes en ny mammografi och den gjorde lite ont. Sen fick vi vänta lite och kom senare in för ett ultraljud.

Efter det så togs det en biopsi. Fick bedövning där de snittade lite och visade apparaten de skulle ta biopsi med.

De skulle alltså knipsa av en liten bit på knutan i bröstet.

Kändes när den fördes in då nålen var modell grov. Dock gjorde det inte ont.

Jag visste att det skulle bli ett litet tryck och ett klickljud MEN.....jag visste inte att det skulle bli en sådan makalös hemsk SMÄRTA!!!!  

Personalen blev paffa för de hade aldrig upplevt att det gjort SÅ ont på någon men de gissade på att en nerv hade träffats av nålen.

Jag trodde hela bröstet hade exploderat när de tog en bit från knutan...så ont som det gjorde.

Det tog en stund för mig att återhämta mig från den värsta chocken.

Jag som ändå försökte vara lite modig inför min son som var med inne i rummet.....där brast den modigheten!


Nu ska jag få svar om ca 10 dagar då jag har tid till kirurgen. Då får jag veta.....är den godartat eller elakartad.

Jag får också veta vad som ska ske med den osv.


Men liten ljusning fick jag idag och det var att läkaren inte såg några skador i lymfkörtlarna på ultraljudet. Om det sen finns skador ändå kunde han inte säga med säkerhet men han såg iaf inga där.

Det måste jag ju få lov att se som positivt....väl?

 

Jag var på jobbet en runda men kände att jag inte fick något vettigt gjort för jag var lite tilltufsad.

Nu är det kväll och jag har fortfarande ont....men det är inget mot hur ont jag hade i samband med provtagningen så jag känner att denna smärta kan jag hantera....sålänge ingen petar på mitt bröst.

 

 

#fuckcancer

#biopsi

#bröstcancer


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards