Alla inlägg under november 2014

Av cija - 24 november 2014 14:11

Absolut så vill jag avboka denna resa.
En resa jag inte ens själv bokat in mig på!

En resa jag inte ens i min vildaste fantai velat boka in mig på.

Men nu blev jag inbokad ändå    mot min vilja!!!

Resan kallas av en del för cancer-resa!

Nu är cytostatika-perioden över för min del. Strålning på ingång.
Någonstans tänkte jag i min enfald att NUUUUU kommer energin tillbaka med full kraft och jag ska kunna orka ut och gå, snart nästan jogga, cykla, köra min egen bil, städa, röja, baka, fixa o dona....som man kunde innan man blev sjuk!

Men nu är det på torsdag 3 veckor sedan sista cellgiftet och jag blir ju bara tröttare och tröttare.:(


Total miss av mig att inte tänka på detta i denna j¤%&a obokade resa som jag inte ens kan avboka!!!


Försöker julpynta men det går ju så söligt så jag blir trött av min egen sölighet och samtidigt så besviken.


Snart börjar min strålningsperiod och den säger de att man också blir trött av. Kan man bli tröttare?
Jag försöker ändå vara positiv men ibland falerar även den biten.....och just nu är det en sådan bit!!

Av cija - 23 november 2014 12:12

Har idag fått för mig att jag ska träna på en motionscykel.

Sagt och gjort....fick hit den....och idag satte jag igång!


Har normalt bra med kondis o energi......men fick nu erfara hur det är numera med den biten!!


Efter ynka 2 minuter på motionscykeln och på den lättaste tyngden så orkade jag bara ynka TVÅ minuter!!!

Vacklade av cykeln....hjärtat slog på högvarv och låren darrade.

Efter TVÅ YNKA MINUTER!!!!


Funderade först om det kanske var en farlig motionscykel jag fått hit men får nog ändå inse att det är min kondis som är nedbruten efter all cancer behandling (biverkningarna har ju inte varit så nådiga).

Så jag får väl ge mig på den där farliga cykeln igen imorgon med två nya minuter?!
Just nu sitter jag här och sen får jag återgå till ett broderi...eller något!   

Av cija - 22 november 2014 20:01

Vilken röra det var här ikväll....fast det var en komisk röra!  


Son nummer ett kommer för att byta sina sommardäck till vinterdäck på sin bil med hjälp av min son nummer 3.

De slet med muttrarna men fick inte loss dem hur de än kämpade.

De saknade ett fälgkors och trodde att min make hade ett.

Nope hade han inte.

Så son nummer två, som har min bil nu när jag inte bör köra bil, fick köra hit.

De provade igen.....utan framgång!

Son nummer ett hade svårt att förstå att de hade varit såååååå starka när de bytte från vinterdäck till sommardäck.

Jag föreslog om de hade glömt ta på kopparpasta men det hade där funnits!

Jag sa att jag har ett rör, som jag hade för mig att jag använt till detta innan, men det röret hade uppenbart krymt för det gick inte att ha till fälgkorset!!   


Då ringer sönernas pappa och jag berättar om dilemmat så han säger att han kan komma och hjälpa dom och att han har bättre grejor.

Mina söner och min utbytesstudent satte sig och spelade ett frågespel i väntan på hjälp.


Deras pappa kom och gav dem grejor så de kunde fixa det.

Visade sig att min mellanson var tyngre än vi alla trodde för han lyckades trampa sönder en liten grej på domkraften så den blev obrukbar!

2 muttrar hann de få loss innan de fick ge upp.


DÅ kommer son nummer ett på att han hade ju lämnat bilen för att fixa bromskivor så det var ju spänt med maskin och inte för hand! Inte undra på att muttrarna satt så hårt!

 

Vid detta tillfälle beslutar de sig för att ge upp och byta på en verkstad!

De plockar undan och går sedan in och spelar Pictonary ihop med pappan och utbytesstudenten.

Jag var inte med men måste medge att det var mycket intressant att höra allihop när de spelade   


Jag lagade mat som bestod av älgstek, kantarellsås, pressad potatis och gele. Glömmer ta fram salladen jag hade gjort......hmm.....


När de ska köra hem är mellansonen snabb och kastar sig in i min bil, kör iväg och vänder bilen. Då är min äldsta son snabb och backar ut så mellansonen måste backa tillbaka!! Han sticker ut huvudet o skäller på nåt totalt obegripligt "språk" varvid äldsta sonen skriker "backa"!

Mellansonen backar men skäller vidare på det obegripliga "språket" men när hans bror gasar förbi så ska han köra framåt....då kommer hans pappa o tar plats med sin bil och sonen får backa ännu längre bak igen (hade inte grannen haft för vana att alltid parkera på vägen hade detta aldrig hänt men vissa grannar glömmer att de har egen uppfart).....sonen skäller på det där obegripliga "språket" även till pappan.

Han kommer sen körande förbi där jag står vid grinden och beklagar sig högljutt för mig på det obegripliga "språket".

Jag svarar på samma "språk" och ser en tjej med sin hund komma förbi....måste säga att hon såg aningen förvånad ut och skyndade på för att komma förbi oss....mohahaha!!!











Av cija - 22 november 2014 11:27

Nu börjar nästa steg i min obokade cancer-resa.

Strålningen!


Det ska ske i Lund.

Jag blev fotograferad på röntgen.....snyggt foto...flintis o trött! Tror de sökte någon modell och jag tror helt klart att jag får första tjing på ett modellkontrakt....eller kanske inte!  

Nåväl, jag är inte den enda som blir forograferad där.


Jag fick tre nya tatueringar också....en mitt på framsidan och en på var sida. Den ena gjorde ont för de prickade ett kärl...AOOOOO....
De ritade på mig, satte dit tråd, mätte, tejpade fast tråden och mätte igen....satte en kamera på mig med....

Sen tog de massa bilder på min kropp där jag låg där dekorerad!!
Jag undrar om man kan få ha storhetsvansinne och fråga om man kan få bilderna förstorade!??? Mohahaha,....  

Försökte få mina nya tatueringar i färger men de hade bara svart.....kasst ju .....  

Tror jag ska bidra med lite andra färger :D


Bilder togs och jag klarade andningen galant. Var den jag varit mest brydd för. Nu ska massa läkare o fysiker(?) kolla på bilder och min andning....och sen bedöms strålning och den 2 dec är det dags för mig att komma dit!


 

Hit ska jag gå många ggr.....

 

Korridoren jag ska vandra i för att komma till strålningsrummet....
Ser lite "dött" ut men där var en hel patienter som väntade men jag valde att inte fotografera dessa utan tog denna bild som inte fanns folk på.

Av cija - 18 november 2014 12:03

Ja så kan man nog sammafatta den kommunen jag tillhör iaf!


Jag har fått hjälp med lite hjälpmedel via arbetsterapeut/sjukgymnast och de var urgulliga och hjälpsamma.

För detta skulle jag få hem en räkning på 400 kr och det var inga konstigheter!


Det gick en tid så fick jag ett, i mina ögon, ett konstigt papper där jag skulle fylla i massa konstiga uppgifter.

Som ex kostnader i mitt hus, räntor, om jag har god man, mat, flerfamiljshus, enfamiljshus o jag vet inte allt....

Detta kändes som att kommunen omyndigförklarade mig eller snudd på dödförklarade mig.

 

Jag ringde upp dom och pratade med en smått aggressiv kvinna som berättade utan uppehåll att enligt dessa o dessa regler så måste detta o detta skrivas....för aaaaaannars kunde inte kommunen beräkna att jag skulle betala 400 kr!!!!! Va???

 

Till slut frågade jag om avgiften ändras om jag bor i enfamiljshus eller flerfamiljshus och fick svaret att nej, det gjorde den inte!

Så om jag struntar i att betala så får jag ingen räkning för de inte kan beräkna det då? Jo, då skulle jag ändå få en räkning på 400 kr!!! Men bestäm er tänkte jag!!
Nu blev jag snudd på ännu snurrigare....men beslöt mig för att strunta i att skicka in det där pappret och vill de ha pengar så får de skicka en räkning!!!

Idag kom en avgiftsberäkning och det var i sig helt ok....MEN de har gett mig en NY man i mitt hushåll!!!!!!!
Där stod min exmakes namn+personnummer och att han bor i mitt hushåll!!!! Är bara sådär 9 år sedan vi skilde oss.....!!! Och jag är dessutom omgift sedan snart två år!!!

Inkomsten var enbart min iaf....så uppenbart så bidrar inte min "nygamla" make med någon inkomst enligt kommunen!?   


Jag ringde kommunen och fick en annan kvinna på tråden. Hon berättar att kommunen inte har uppdaterat dessa listor sedan 1999!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men alla avlidna då?...Jo dem får de upp att de är avlidna....

Jag har full förståelse att de kan bli fel oom ett par nyligen skilt sig....men efter 9 ÅR!!!!


Tänk nu om min nuvarande varit sjukligt svartsjuk och misshandlat mig för att han såg att kommunen skrivit min exmake som boende i mitt hushåll och ansett att det var jag som uppgett detta!!!! Hade kunnat bli hemska följder!!!!
Eller hur skulle det kännas att en man som varit hemsk o man skilt sig och så flyttar kommunen in honom igen i ens bo???? Huuuuu.......


Jag fick kontakt med chefen och jag gav honom rådet att han kunde väl sitta mellan jul och nyår och uppdatera listorna   


Så jag tror denna kommun behöver sätta sig och tigga ihop pengar så de kan köpa ett vettigt system och sluta flytta in folk till varandra!   




Av cija - 16 november 2014 13:30

Idag gjorde min cytobrain sig verkligen påmind.


Haltade ner i källaren med smutstvätten under armen, la den i frysen och lunkade vidare in där jag har tvättmaskinen och skulle hämta upp middagen till idag!   


Hur ska detta sluta???
Nåja, tvätten kom på rätt ställe och middagen kom även den på rätt ställe   



Av cija - 14 november 2014 11:41

Nu blev min rollator äntligen pimpad med hjälp av en arbetskamrat!

Blev ju rätt fräsigt och modernt tycker iaf jag   

Till jul får det väl vara lite glitter och glamour...menar tomtar...på den också   


 

Av cija - 14 november 2014 11:01

Med min cancer och alla biverkningar så har jag ingen möjlighet att gå i affärer.

Min make jobbar och tycker det är jobbigt att behöva handla. Knorrar långt innan han ens är i affären.


Han tänker inte som så att min fru har handlat efter sin arbetstid MÅNGA gånger....Hmm....nån manlig oegenskap kanske????

Så nu kom jag fram till den geiala ideen att prova en matkasse!


Har alltid själv handlat, skrivit matlistor och varit noga med maten och vill ha det från grunden. Barnen har under sin uppväxt mest fått hemlagad mat, hemkokt saft, hemlagat sylt, hembakat bröd osv osv.


För mig är inte matkassen det jag gillar eftersom jag själv är kapabel att planera och är van att barnen var med som små för att lära sig olika grönsaker osv osv

Men nu, som cancersjuk o orkeslös med alla biverkningar så är jag beredd på att prova detta!!


Men sagt och gjort om den där matkassen. Nu beställde vi en igår som ska anlända till dörren nästa måndag.

Tydligen ska man boka en vecka innan. Nåja, det går bra det med :)


Eftersom jag inte är så mycket för fet mat (vill jag ha det klämmer jag en pizza) så var jag misstänksam mot "vanlig" matkasse och valde Viktväktarnas på Citygross.
Ska bli intressant att få uppleva detta. Men jag måste ändå säga att jag hade önskat få handla på egen hand!!!


 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards