Alla inlägg under november 2015

Av cija - 22 november 2015 12:48

När man är frisk så tar man för givet att man kan göra en massa snö-ting som snölykta, snöängel, snögubbar osv i snön!  
Men nu har jag varit grymt sjuk en längre tid och är fortfarande inte helt frisk och plötsligt är inte saker och ting så självklara för mig längre!  

 

Att se snön falla igårkväll var underbart, att kunna gå ut i trädgården, lägga mig i snön och göra en julängel!! Struntade fullständigt i att jag är vuxen för jag ville göra en ängel!
Känslan att kunna göra det efter allt som varit i min kropp är underbar.  

Att sen sonen fick baxa upp mamman efteråt är en annan sak......men julängeln fick jag till som ni ser på bilden.

 

Morgonen efter så skulle jag öppna ytterdörren men det gick knappt för det var så mycket snö.

Mina ögon bara öppnades och jag blev helt ifrån mig. Rotade fram vinterkläder i ett nafs, väckte hela familjen och så for jag ut.   
Pulsade fram i snön, ramlade emellanåt då balansen är kass, upp igen och kämpade mig framåt i 30 cm hög snö.
Var ute och hängde ut lite fågelmat till de små liven som också vill ha mat i sina magar!

Sen la jag mig ner och bara njöt en stund. Kände snöflingorna komma ner på mig.   

Ropade på maken om han kunde hjälpa mig upp men nix det ville han inte.
Så det tog sin tid att komma upp och jag stöp ner ett par gånger till innan jag kom upp på benen. Bra kvinna reder sig själv ... hahaha

  

 

 
Min snö-ängel på kvällen

 

 

#snö

#snöängel

#julängel
#fuckcancer

#underbartattfåupplevasnö

Av cija - 22 november 2015 11:44

Kakor är gott.....tyvärr får man väl säga med tanke på allt socker där är i dem.


Men såna här var smaskiga.
undra om man kan kalla dem julkaka och ha såna i jul   



      


#kakorärgott

Av cija - 20 november 2015 14:12

Var på besiktning idag efter mitt jobb.

Kom in i väntrummet, sa hej till alla de andra som också satt där och väntade. Alla lyfte på sina huvuden ifrån sina mobiler och sa hej.
Det jag reagerade på mest var inte att alla satt med sina mobiler utan att de allihop var män!!  

Började undra om det bara är män och jag som kör iväg och besiktigar sina bilar....och troligen sina fruars med.
Vad gör då fruarna?   

Funderade en stund på om jag skulle ha ett samtal med min make om vem av oss som ska besiktiga våra bilar hädanefter.


Men då fick jag syn på den  ......den vill jag ha! Helt klart så måste det vara en Batmanbil....en Batmobil!!!  
Jag hade lust att fara ut i rummet där bilen var men fick bärga mig och sitta fint kvar bland alla andra...grabbar....som också satt där.

Dönade gjorde den med så man nästan kunde känna lite vibrationer i golvet....Oooohhhh....  
Vilket ljud......


Ingen aning om vad det är för bil men dock var den inte svenskregistrerad.
Och det är definitivt inte en Golf som min....och min gick genom besiktningen  


Här är den......


 


#besiktning

#batmanbil

Av cija - 19 november 2015 14:50

Satte igång och bakade lite lussebullar idag. Brukar baka en 100 stycken men har inte längre den ork jag en gång hade så i år får det bli lite färre men dock hembakade ändå   


DET uppskattades riktigt ordentligt av familjens katt. Han förvandlades på något vis till en hök där han hade full koll på allt som händer i köket när det gäller bakning av lussebullar!!   


När de var klara skulle man kunna tro att han aldrig hade sett en lussebulle förr för han skulle ha den första. Så i den stunden verkade han förvandlas till en gam istället för en hök...hahaha

Dock var den för varm så han fick vackert vänta.
Då lägger han sig ner på golvet....över tröskeln....och tittar knappt på mig.....ser allmänt lidande ut! Är det något djur som kan se liiiiidande ut när de vill ha något så verkar det uppenbart vara katter!  

 

Slutar med att jag får sätta mig bredvid honom o mata honom med lussebulle så han ska bli go och glad igen  


 
Lussebullar och en till bara katten   

  
Här fick jag ge honom. Försökte ta en bra bild men det fungerade inte men här fick jag en med hans tunga ute en bit (kolla noga så ser du den).
Var ju inte så mycket lönt att ta en bild när han tuggade i sig lussebullen i ett nafs.  

 

#lussebullar
#katt

#kattsomälskarlussebullar

#cancer

#katterärunderbara


 

Av cija - 18 november 2015 16:00

Idag var det 2 besök på sjukhuset.
Först ett hos en terapeut och sedan var det ultraljud av bröstet jag har kvar.


Kom dit och fick veta att det skulle vara mammografi med. Jahapp, av med kläder på ovankroppen för att bli tillplattad!  


Det gjorde vansinnigt ont!!! Så ont så jag höll på att svimma när jag stod där.....fastklämd!!

Mådde illa och trodde jag skulle spy.  


Så släpptes jag loss.....

Varken jag eller sköterskan fattade vad de var som gjorde så ont förrän jag tog med handen där jag fick så ont......min SUBKUTANA VENPORT!!!! Japp, det var den som kom i kläm! Inte undra på att det gjorde vansinnigt ont!!!   


Det sitter ju precis ovanför bröstet så den drogs liksom med.

Bilden nedan är ifrån häftet man får med sig när man får porten men där kan du se ungeför var den sitter innanför huden.
Men resultatet av undersökningen var bra.   
På den platta sidan kunde läkaren se ett stort område med blodansamling. Detta är inte så vanligt (är jag förvånad?) och kommer troligen inte heller att läka utan först när det blir operation får de försöka få bort det.

Det verkar ha bestämt sig för att stanna och gegga till sig i min brösthåla.  


Men inga tumörer eller andra elakheter fanns där....iallfall inte just nu!


 


#subkutanvenport

#fuckcancer

#bröstcancer

#mammografi





Av cija - 18 november 2015 14:35

Yoga!

Det låter trevligt med yoga.
Jag har gått på en form av yoga som heter Hatha-yoga förr men det var så många år sedan.

Nu fick jag nys om denna yoga....lite kundaliniyoga men med stuk av mediyoga.

Detta är via www.andningifokus.se

Nu har jag gått den 10 gånger och jag kommer att fortsätta gå där några extra gånger nu men även nästa termin.

Det har i princip tagit alla dessa gånger för mig att få någorlunda kläm på det hela.  


De första gångerna när jag skulle ligga stilla var en stor bedrift för mig!
Det kröp i kroppen och smärtor både fanns (och finns fortfarande)
Rastlös så det skrek i hela mig! Hade lust att snurra runt på den där lille platsen jag hade för mig själv.
Då hade jag även en enorm ömhet runt hela överkroppen efter all behandling. Denna har ju
läkt en hel del så de smärtorna är inte så kraftiga längre.

Så hörde man ledaren (som är en jättebra ledare) säga något om att hålla andan...håll...håll...håll....andas ut sakta genom näsan.
Jaha? Det gick inte alls nåt vidare. Jag fick knappt in någon luft och ut kom den genom munnen som ett flås lika fort som jag andades in.
Dessutom kändes det som om hela min kropp fick syrebrist så jag var tvungen att andas några gånger extra och då var det inga stora andetag precis!
Yr blev jag också! Tänkte att jag ska nog inte gå hit mer!  
Jag kommer nog att dö av allt detta. Min andning....gäspade gjorde jag en hel del....var som om jag inte fick in luft i kroppen som jag behövde. Flämtade och kippade efter luft emellanåt.

Jag suckade, pustade och tänkte "vad ÄR det jag gett mig in på egentligen"
Försökte kolla klockan så mycket jag kunde för att räkna ner minuterna tills det var slut.
Och så skulle jag ha koll på "tredje ögat"!!! Tredje ögat????  
Höll på o bli helt skelögd när jag skulle leta upp det där ögat! Ska finnas i pannan någonstans....   
Och så kom det där med mantra!!!  
Va???? Ska jag upprepa samma obegripliga ord i ett svep med.......är det dolda kameran?
Tittade mig omkring....man kan ju aldrig vara säker! Men alla andra satt rätt coolt och upprepade det där mantrat medans jag hade fullt sjå att ta in andetag som dessutom skulle räcka till att säga det där mantrat. Fick ju dra in andan flera gången för att ha luft att ljuda klart!
När man andades in så skulle man tänka ett ord och vid utandning var det ett annat ord.
Jaha??? Jag hade fullt sjå att klara av att ens andas hyffsat.  

Vi blev uppmanade att "lägga tankar åt sidan" och jag tänkte var ska jag läggga dem. Har ju tankar som far som pilar genom skallen och som jag funderar på och det blev mest bara mer kaos för att hålla igång med tankar och upprepa mantra....det blev för mycket!

Och så sträcker ni på er ända från tårna uppmanades det.....ajajaj, där fick jag kramp i dom....ändå ut i tårna.
Ja.....sådär var det för mig de första gångerna i yogan.  

Nu har jag gått mina 10 gånger och nu är det lite annorlunda för mig! Det är inte så att all förändring kom direkt utan det skedde gradvis.

Jag kan ligga stilla och vara mer avslappnad. Har fortfarande ont vid inandning och det
beror på att ärret är så illa sytt. Men smärtan runt revbenen som jag hade innan har mestadels läkt.

Att andas ut sakta har jag blivit lite bättre på men ack så mycket koncentration det behövs....för inte nog med att man ska andas ut....det ska ju dessutom ske sakta!

Kolla klockan gör jag nån enstaka gång men för det mesta så glömmer jag bort tiden.

Tredje ögat! Ja jag är inte skelögd än men nu har jag mer förstått vad det menas med det med tredje ögat!

Mantra, ja dessa upprepar även jag. Misslyckas ibland men det går bättre och bättre. Minnet är ju inte så bra så jag får ha en liten hjälplapp framför mig och det är bra för där är det stora bokstäver så jag kan se även utan glasögonen.   

Lägga tankarna åt sidan. Nja där är jag kanske inte riktigt än men jag är inte fullt så flaxig i tankarna längre när jag är på yogan som jag var ibörjan.

Sträcka på mig....jajamensan...ajajaj, där kom krampen! Den är jag inte av med än!

Men nu tycker jag det är kul att gå dit och jag känner att det ger mig något vilket jag absolut inte kände ibörjan även om jag försökte intala mig ibörjan att det gav mig något.


#YOGA
#andningifokus


Av cija - 17 november 2015 23:35

Fick syn på denna bild på min sida på den kända Facebook-siten!

Blev så full i skratt när jag såg den.  

Så jag vill dela med mig av skrattet!  


 

#brännakalorier

Av cija - 17 november 2015 22:15

Så beställde vi en omgång mat igen...

Mat och mat....det verkar mest vara sonen som bokat känns det som.  

Kanske det inte var så smart ändå?!?  


Fast nu har jag fått några chips med capricciosa-smak. Jag är inte så mycket för chips men att smaka några är ok men sen räcker det.
Annat är det med choklad....som man egentligen också borde vara utan men det fungerar inte så bra att vara utan.  
Undra vad maken säger om "Jack Daniels barbecue sauce"...?!

 


#matsmart
#godis
#fågelmat


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards