Alla inlägg under mars 2016

Av cija - 31 mars 2016 22:09

Idag så tog jag och sonen flyget till Stockholm där vi mellanlandade för att sedan hoppa på nästa flygplan som tog oss till Luleå. Resten av familjen har fått äran att stanna hemma!

Resan gick bra trots alla omplaceringar av sittplatser på flygen.


Väl framme i Luleå blev vi mötta av en släkting. Han guidade runt oss lite. Det finns en hel del små öar i Luleå skärgård (ca 1400 stycken) och vissa kan man ta sig till via broar medan andra enbart går att nå med båtar.....på sommaren!
På vintern går det inga båtar då isen kommer utan då får man köra över isen. Det plogas på isen så man behöver inte vara rädd för att fastna i snö. Just idag kunde man köra på isen utan problem om man inte vägde mer än 8 ton   

Idag var isen 70-80 cm tjock.


Såg att det var en hel del folk som var ute och körde på isen. En och annan snöskoter var också där. Skulle vilja åka med en snöskoter en gång......  


Vi försökte leta upp lite renar men det misslyckades vi med. Men det finns ju fler dagar och jag hoppas det blir att vi får se några. Jag har sett renar innan men sonen har inte sett dem!
Vi var i Kallax där de hade en burk med Kallax surströmming utmed vägen  


Ute på isen

 

Isarna är på väg att smälta men ännu håller de   



   

Ut i skog och mark


 

Ska det vara en burk surströmming?


#surströmming

#iskörning

#Luleå

#Kallax

Av cija - 30 mars 2016 16:56

När vi bokade flygresan valde jag SAS.
Har åkt lite överallt i världen men om jag mot all förmodan har åkt med SAS någongång så är det väldigt många år sedan så jag har inget minne av dem.
Men nu kommer jag dock aldrig att glömma dem!!!   
Vi bokade flygresan och valde SAS för tidpunkten stämde bra.
För att säkert få sitta bredvid varandra bokade vi specifika sittplatser som vi betalade extra för.

Allt frid och fröjd....den dagen!

Sen kikade jag in på bokningen en tid efter vi bokat.
Då har de flyttat EN av oss. Så nu satt vi i princip i varsin ände av planet! Och det var inte detta var verkligen inte vad vi hade betalat för!!!

Jag kontaktade dem, fick besked att de kunde flytta på folk hursomhelst trots att kunderna hade betalat specifika sittplatser och att det var inget de meddelar sina kunder även om de sätter kunderna i varsin ände av planet!   

Jag ringde då kundtjänst som inte förstod varför de ens hade flyttat oss på det viset.
Så de flyttade ihop oss igen så vi iallafall fick platser bredvid varandra.
De antog att det blivit så för att planet kanske hade bytts ut till ett annat plan.

Allt frid och fröjd....den dagen!

Idag kollade jag igen och fick veta att vi var flyttade en gång till!!!!
Nu får de ju ge sig tänkte jag och ringde dem (pratade med en trevlig tjej) och fick svar att det NOG var så att flygplanet hade bytts ut....igen!
Och hon kunde se att bara i mars månad hade det bytts ut 2 gånger så vi har fått nya sittplatser ytterligare en gång men det har vi varit ovetande om eftersom SAS struntar i att meddela kunderna som har betalat för specifika platser!

Men var tar då alla sittplatser vägen som vi bokat oss på?????
Försvinner det plötsligt flera sittplatser i flygplanetplanet varje gång det bokas om?????
Bär personalen ut dessa flygplansstolarna eftersom de inte "finns kvar" när flygplanen byts ut gång på gång??????
Varför tar SAS betalt för specifika sittplatser när de ändå bara tar bort dem????
Det kunde de inte svara på.

Jag börjar undra om det sitter folk på SAS med för mycket fritid och därmed tänker att:
"idag flyttar vi runt folk lite så det ser ut som att vi har att göra!!"
Och med tanke på att de hela tiden byter flygplan så börjar jag undra hur denna resa ska bli. Är smått nervös!
Att det byts någongång händer såklart alla men nu har det bytts flygplan minst 3 gånger allaredan (säkert fler som vi inte vet om)!!

Kan bara be för att det iallafall kommer att finnas en kunnig pilot, vingar, bränsle och motor på flygplanet vi ska åka med och att resan ska gå bra!
Kan medge att jag är aningen nervös för att mer ska krångla från SAS sida.


Och med tanke på att sittplatser "försvinner" hela tiden så blir det kanske att sitta på golvet i flygplanet!!


Och till dig som ska resa med SAS...betala inte för specifik sittplats!! Det är utkastade pengar!


#SAS

#flygplan

Av cija - 30 mars 2016 14:55

Nu planeras en resa och den består just nu av Operation Packning!

Jag tar med mig ena sonen och lämnar resten av flocken hemma. Rättvist, va? Maken var ju på ett coolt hotell häromdagen så nu är det min och ena sonens tur att få åka iväg. 

Nu gäller det att packa lätt.....behöver ju inte ha massor av kläder med mig  då det bara är några få dagar.
Då kommer det ett problem ändå för de kläder jag behöver tar mycket plats.  
Tjock tröja, underställ, tjocka byxor, varma sockar osv.
Det blev en 3/4 full resväska ändå.

Frågar sonen vad han ska packa med sig. Ett ombyte svarar han.
Ett????
Mina ögon trillar ur skallen! Börjar undra omjag totalt misslyckats med att få min son att förstå hur mycket grejor han egentligen behöver ha med sig!!
Eller är det han som är förnuftig och jag är brydd i onödan?!  

Utöver den lilla resväskan jag har är det även handbagage och handväska.
Men i handbagaget har jag så lite så jag får ner min handväska där också.
Är mest medicinerna som utgör handbagaget. Det och alla salvor och sånt tar plats och det får vara i handbagaget.

Men jag ser att jag har faktiskt lite extra plats i mitt bagage så sonen kan få ha lite av sitt där....ett par strumpor eller så!??  

Var ska vi då? Det berättar jag här i bloggen lite senare!  

 

 

 

#resa

#packning

#resamedsonen

Av cija - 29 mars 2016 19:30

Min make har varit i Göteborg och fick sova en natt på ett hotell pga en utbildning. Han landade på Hotell Arena .


Jag fick såklart sms av honom att han hade bubbelbadkar inne i rummet.
Självklart har han det tänkte jag och trodde inte ett dugg på honom utan tänkte att det var för att göra mig lite avundsjuk! 

Då fick jag se foton! Och mycket riktigt så var där bubbelbadkar nära sängen!!


Då BLEV jag lite avundsjuk!!! Jag hade också velat vara där såklart!!

Jag hade ju kunnat hoppa från sängen, över till badkaret och gjort såndär "kanonkula" / "bomben"!  

Fast det hade nog inte varit så lyckat för jag hade troligen slagit mig rejält.....men tanken var kul

Men ibland ska saker och ting bara stanna vid en tanke och inget mer


    



#bubbelbad

#bubbelbadpåhotell




Av cija - 29 mars 2016 18:54

Efter missödet med köksklockan som lät som en hel moraklocka så var jag idag efter jobbet inne på Ur&Penn för att köpa en ny köksklocka.


Jag stegade in och tillhörde idet ögonblicket den där kundkretsen som vet precis vad hon vill ha!  

Expediten frågade om hon kunde hjälpa mig. "Japp, sa jag, har du en köksklocka som kan hålla tyst så köper jag den direkt!".  
Tjejen skrattade när jag berättade om moraklockan och så visade hon några köksklockor de hade som var tysta!

Jag föll direkt för denna som du kan se på bilden, kände att det är den rätta köksklockan för mig. Kalla det kärlek vid första ögonkastet om du vill!


Sen var det dags att ta mig till sjukgymnast på grund av min höft. Han körde med värme och med TNS. Hjälpte bra sist så hoppas det ska hjälpa nu med.  


 

Visst är den fin och det allra bästa är......den är TYST!!


#köksklocka

#tystköksklocka

#sjukgymnasten



Av cija - 29 mars 2016 06:45

Igår var min sista dag med arbetsprövning-träning-testning eller vad det nu heter.
Har inte så bra koll på vad Försäkringskassan kallar det.

Idag ska jag prata med Försäkringskassan inför att släppa lite på sjukskrivningen!
Men jag har successivt försökt öka arbetstiden. Det gick trögare än vad jag hade tänkt mig.  

Delvis för att jag tog för stort kliv från början. Vill ju så gärna kunna jobba mer. Stormtrivs på jobbet!

Men från idag är det 25% arbete och ingen arbetsprövning/träning/testning som gäller och från den 1 april jobbar jag 50%.


Så idag blir det till att kasa in på jobbet....ropa hej till alla....och kasa hem igen!!
Mycket mer hinns inte med på 25% känns det som!
När jag började jobba 25% så var det vad jag mäktade med då. Nu ligger jag på lite bättre odds men ändå så är det så fruktansvärt kämpigt för mig.  

Måtte bara allt ge med sig med tiden vad gäller all vansinniga tröttheten, yrsel, flimret för ögonen, orkeslöshet, värk och allt annat som kroppen vägrar släppa taget om sedan jag började gå upp i tid.
Jag vet att det sägs att det tar tid innan kropp och knopp vant sig vid att jobba mer och så är det säkert med.
Men vill ju hinna med hemmet, trädgård och att gå till badhuset och simma också.

Eller iallafall gå längre promenader än bara runt huset. Som det är nu så sover jag väldigt mycket när jag kommer hem efter jobbet och orkar inget.


Men som sagt.....jag har förhoppningar att det ska ge med sig även om det är jobbigt nu.


Tycker att det har gått så mycket tid att genomgå alla behandlingar och kämpa med alla dessa biverkningar som jag fortfarande slåss en hel del mot.   Vill kunna få lägga allt det bakom mig.
Men jag ger inte upp i första taget iaf!    

 

Och jag tänker fira att jag ska upp till 50% nu och tänker utgå från att jag fixar det till motsatsen bevisas! Firar det genom en liten resa ihop med ena sonen!
Resan kommer att gå till......tja, det får ni läsa om i bloggen om i veckan!  

 

 

Bilden är lånad från www.favoritdekor.se

 

 

#arbetsträning
#Trötthet

#simma

#resa

#fuckcancer

#biverkningar

 

Av cija - 28 mars 2016 19:41

Jobbade idag.
Grymt trött. Försökte hålla mig vaken genom att gå en runda ihop med maken!
Jag var också och lufsade i trädgården, kollade lite på blommor och såg första humlan idag. Så söt 
Försökte få en fin bild på den men den enda sidan den ville visa var bakdelen.  
Men visst tyder detta att våren är på väg??

 

När jag kom in somnade jag som en klubbad säl i soffan. Det gick inte att hålla mig vaken mer.
Och även om jag har vaknat till nu så längtar jag tills jag kan få lägga mig för natten. Och jag hoppas verkligen att jag får bra sömn inatt!


     



#våren

#humla

Av cija - 28 mars 2016 06:15

Nu är det annandagspåsk. Och jag är uppe med tuppen eller kanske man kan säga att jag är uppe innan tuppen  


Ska iväg och jobba idag på förmiddagen. Jag stormtrivs på jobbet även om det tar väldigt mycket energi på mig så närjag kommer hem så sover jag några timmar!  
Men jag har hopp om att det ska rätta till sig efter ett tag när kropp och knopp har vant sig vid att jobba 50%.


Önskar er en härlig dag!

 

 

 

#nallepuh



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards