Direktlänk till inlägg 12 november 2016

BAKSLAG

Av cija - 12 november 2016 19:59

Fick senaste cytostatikan förra tisdagen. Fick den intravenöst....dvs genom venporten.

Dagen efter var jag konstig i kroppen, hade lite ontöverallt men jag reagerade inte direkt.

2 dagar senare hade jag 39,1 i temp. Åkte till akuten och det såg ut som en urinvägsinfektion. När man är nedgången i kroppen kommer ävan såna här saker och "anfaller" en!


Men hem igen med antibiotika. Men smärtan fortsatte.

Ett ultraljud var bokat men det blev omgjort till en röntgen på fredagen.


Sagt och gjort. In till röntgen och fick svaret på kvällen på röntgen.

Fler metastaser och de som var där innan har växt hejvilt.

Så den nya cytostatikan har alltså inte hjälpt alls!!!! Tvärtom!!!  


Men jag hade inte ork att bry mig för jag hade så ont. Smärtorna i magen blev bara värre och värre! Jag kunde knappt ligga stilla, ännu mindre gå upp, kom knappt på toa och grät och gnydde. Kunde inte äta och knappt dricka. Visste ju inte hur mycket smärtstillande jag skulle våga ta.


Ringde onkologen  på måndagen och pratade med en sköterska där. Hon brydde sig inte om mina smärtor utan det handlade för henne enbart om vem som gett mig röntgensvaret.

När jag sa att jag hade ont och frågade om jag skulle avboka morgondagens behandling svarade hon bara"ska jag avboka den då"

Det var inget jag kunde svara på utan jag ville ha tag på läkaren.

Ja hon skulle kontakta honom.


5.5 timmar senare  hade läkaren fortfarande inte hört av sig och det var konstigt för han brukar höra av sig.

Så det slutade med att jag ringde sjukhuset i Lund istället och sökte honom. Sa som det var till en sköterska där och hon kopplade in mig direkt till honom.

Ingen på Csk hade sökt honom så uppenbart hade den ssk jag pratat med bara struntat i det hela. För man är knappast så upptagen att man inte hinner meddela läkaren på 5.5 timmar.


Läkaren närapå beordrade mig in till akuten på Csk. Han hörde att jag var så pass smärtpåverkad och att det inte var cytostatikan som utlöst det!
Och så fixade han ny tid till en annan onkolog dagen efter då han själv inte var i tjänst i Kristianstad den dagen.

Så fick det bli. En kompis körde mig in och när jag såg läkaren (gick faktiskt rätt snabbt där) så vände han direkt i dörren och såg till att någon kom och gav mig smärtstillande.

Jag flög av det smärtstillande.....var som om jag läg ovanför min egen kropp!


Det blev inläggning och flera läkare kopplades in. Jag hade alldeles för ont och alldeles för lite smärtstillande mot den smärta jag hade.

Fick en hel del preparat.

De första dagarna är som lite i ett töcken. Min kurator sa även hon att hon såg hur påverkad jag var av all smärta så jag hade inte tagit in att jag är så dålig som jag är nu! Att allt har ökat!! Att allt har växt!! att jag är nära döden och dessa smärtor är vad folk brukar ibland kalla just cancersmärtor.


Dagen efter var jag, maken och alla mina söner hos onkologen och pratade. Jag var fortfarande rätt väck.

Men inser att inget cellgift tagit på mig.   

Att ens fundera på en transplantation är att glömma då min kropp är i alldeles för dåligt skick och har blivit det väldigt väldigt snabbt!

Så nu är det en annan sorts cellgift som ska till. Börjar på tisdag. Mitt hopp går till den!


Uppe på avdelningen tog det ibland för lång tid innan ssk hann komma med smärtstillande så min smärta hann accelerera vilket gjorde att det beslutades att jag hela tiden skulle ha smärtstillande stående på rummet så jag skulle ta dem direkt. Detta för att minska topparna.

Hade dock svårt att förhållamig till det så jag missade det ibland och tänkte att det var nog en annan smärta. Det fick jag sota för genom att jag fick vansinnigt ont i full fart.
Men har blivit lite mer modig att ta tabletterna när jag känner minsta lilla.


Efter 8 dagar med smärta och ingen dusch så fick min make hjälpa mig och jag kom i duschen. Så skönt det var!!!


ASIH var och presenterade sig. De kommer att skriva in mig helt i deras vård. Detta gör att de kan fixa med alla mina mediciner och kommer hem till mig när det är något!

ASIH står för Avancerad Vård I Hemmet.


Även smärtläkaren var här och det sattes smärtplåster på mig. Hemma har jag haft en 12:a...nu fick jag direkt en 25:a! Och den räcker ändå inte riktigt till.
Utöver det massa andra smärtstillande för att kunna nå upp till hyffsat smärtfritt.


Har haft besök av en del vänner och släktingar.

Min morbror som avskyr sjukhus kom även han hit. Mina barn såklart, min make, annan släkt och såklart vänner. Min bror och andra vänner har ringt och brytt sig!

Det uppskattas av mitt hjärta att få besök  man får verkligen veta vilka som bryr sig!

 

 

#näradöden

#cancersmärtor

 





 
 
Ingen bild

Mimmi

12 november 2016 22:06

OGILLA!!!!

 
Ingen bild

Ulrika

12 november 2016 22:19

Kramar om dig! Fuck denna jävla cancer! :(

 
Ingen bild

Familjen du vet

12 november 2016 22:28

Detta är så ledsamt och jag känner tårarna bränner! Kramar om så hårt jag kan i den virituella världen! Kram

 
Ingen bild

verica

13 november 2016 07:54

My dear Anne,

I'm truly sad to read about the ordeal and all the pain and suffering you are going through. For what it's worth, I'm sending you all my love and lots of strong hugs. Always your friend, V.

 
Ingen bild

Ullis

13 november 2016 08:09

Oj Cija, så jobbigt du haft det. Bra att du får ordentlig hjälp med smärtlindring. Nu får vi hoppas och tro att nästa cytostatika ska hjälpa bra. Jag tror det är bra grejer för dig. Ha det nu så smärtfritt och bra.

 
Ingen bild

Camilla

13 november 2016 20:09

Hej Cija, jag läser din blogg sen länge och skulle vilja skriva något uppmuntrande.. Men det blir bara ord som har mindre betydelse. Skrev en gång o tipsade om "Keplers böcker i turordning". Då var läget för dig ett annat. Skönt att du har dina nära och kära hos/med dig. Sänder varma tankar och kramar från Sörmland❤️

 
Annelie

Annelie

13 november 2016 22:22

Usch vet inte vad jag ska skriva,det gör ont i hela mig när jag läser hur ont du har. Förstår allvaret och vill inte tänka på det värsta men ändå finns det med i denna jävla sjukdom som kronisk cancer innebär.
Ändå så vill jag tro och hoppas att det vänder så snälla snälla hoppas på det!!!!
Kram från Annelie

http://Plantin.bloggplatsen.se

 
Gröngöling2

Gröngöling2

14 november 2016 14:43

Vilken hemsk sjukdom detta är. Jag blir jätteledsen för din skull, att du har så ont. Kram <3

http://grongoling2.bloggplatsen.se

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

15 november 2016 19:33

Åh Gud vilken hemsk resa för dej! Skönt att du nu har fullgod smärtlindring. Måste säga att din blogg, dina inlägg berör mig på djupet, det gjorde ont att läsa det här imorse. Bra att du har ASIH, min erfarenhet av dem är att de är väldigt bra.
Styrkekram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

cija

30 november 2016 20:18

Jag var lite misstänksam mot asih i börjam men nu har jag mer och mer fått grepp om vad de kan stötta med. Kram

 
Fröken Odört

Fröken Odört

19 november 2016 21:10

Mina tankar är hos dig och din familj. Jag håller tummarna för att det ska vända.

http://froken-odorts-torparliv.bloggplatsen.se

cija

30 november 2016 20:17

Ser mörkt ut :(

 
Ingen bild

Ullis

28 november 2016 21:04

Många varma tankar till dig Cija.

cija

30 november 2016 20:18

Tack! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cija - 9 december 2016 09:00

Att avhysa någon är inte så kul men i detta fall är det tyvärr ett måste. Fick ett bryt på sjukhuset när jag skulle ha mina cellgifter. Slutade med att personal kom på plats.  Vi pratade igenom det och jag drog i stora drag om allt som hänt. Dock v...

Av cija - 8 december 2016 21:30


Träffa läkaren för några dagar sedan. Hjälper inte detta cellgift är det hejdå!      Jag är i för dåligt skick för att gå på nästa! Han räknar med 2 ggr av nästa sort så stryker jag med av biverkningarna för de är så starka i den! I den jag h...

Av cija - 30 november 2016 20:20


Kom till slut hem från sjukhuset. Asih kom samma dag och besökte mig. Berättade vad de kunde bistå med. Jag var lite misstänksam men nu har det gått en tid och jag har fått mer insikt i vad de kan göra för mig! Var pigg när jag kom hem. Kände mig j...

Av cija - 5 november 2016 16:17

När jag och maken var på vår planerade resa i Spanien så passade min bror, hans fru och min ena son på att fylla år. Men nu kom vi hem lite tidigare än beräknat så sonen fyllde år någon dag senare. Men då hade vi redan bokat in kalas helgen efter...

Av cija - 5 november 2016 16:05

Det är nu 4 dagar sedan jag fick jag behandling. Den första som var intravenös med denna sorten.Visade sig att mina leverprover blir bara sämre och nu var även provet för gallgången sämre.Det blev bestämt att det skulle utredas med ultraljud för att ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards