Alla inlägg under juni 2016

Av cija - 30 juni 2016 07:00

Varit på läkarbesök.

Var en väldigt trevlig läkare, lättsam, svarade på alla frågor, visade var i levern metastaserna satt, den second opinion som sändes till Sthlm hade svaret kommt på. Somdet ser ut just nu kan de inte operera. Detta hade vi redan insett för den stora metastasen måste först krympa rejält. Läkaren sa att i fåtal fall så kan de krympa rejält men att han blir nöjd om den så bara krymper lite för då visar min kropp svar på behandlingen! Jag hoppas såklart på mer krympning! Hoppet är det sista som överger en!  


Det dåliga i det hela är att mina fötter har börjat tala om att de blir påverkade. Jag har en domningskänsla i fotsulorna och har börjat bli lite snubblig. Än sålänge är det hanterbart mot vad det en gång var så vi fortsätter med denna behandlingen!


I början av augusti ska det göras en ny röntgen av mig där vi då hoppas att de har krymt.


Och så fick jag svaret på skelettscinten. Jag var så spänd och det visade sig att läkaren trodde att jag redan fått svaret.

Svaret var att det syntes inga metstaser eller tumörer i skelettet just nu! Äntligen något positivt!! Det kändes så bra så mina tårar kom! Sån lättnad! Det tar inte bort de andra men där är iom detta svar mindre för min kropp att kämpa mot!!


Igår fick jag en ny behandling! Blir så grymt trött av mediciner som måste in för att  jag inte ska få mer allergiska reaktioner.
De startar alltid med 25% dropptakt och ökar varje kvart för att i sista ökningen gå upp till 100%. Detta verkar fungera bra!

Jag somnade i taxin hem! Masade mig in i huset och stöp i säng direkt!


Idag blir det att jobba igen. Ska bli så roligt att vara tillbaka igen efter all feber då jag fått tvingas vara hemma!



 



#gulligläkare

#ingametastaseriskelettet

#Krympametastaser


Av cija - 29 juni 2016 19:43

Midsommar hade jag feber och den gav inte med sig så på söndagen fick jag ge mig och åka in till akuten.

Fick ett eget rum direkt pga cytostatikan och för att det var så mycket folk i väntrummet (är infektionskänslig).

Läkaren kom, sedan skulle det tas prover på mig och eventuellt skulle jag behöva röntga lungorna.


Så 20 minuter efter proverna var tagna så rusar det in en transportör, säger mitt namn och att han ska köra mig till röntgen.

Oj vad det gick undan med de provsvaren tänkte jag!
Det gick undan till röntgen och jag blev placerad i ett stort väntrum där jag kände mig aningen övergiven  

Personalen kom och jag gick in i röntgenrummet. Du kan behålla fleecejackan på sa dem viket jag tyckte var konstigt. Och så ville de att jag skulle lägga mig ner med huvudet mot röntgenmaskinen. Nja, sa jag! Det känns inte rätt och då sa den ena personalen "men du har slagit dig här" och så pekar hon på min panna! Nej sa jag, ska jag röntgas så är det lungorna. Då frågade personalen om jag hette NN! (de sa förnamnet). Ja, svarade jag. Efternamn då? Jag svarade! Visade sig att jag hade samma förnamn som en annan kvinna som slagit i skallen. Jag sa att jag hade sett henne när de kom med henne på en brits/bår så det var nog henne de menade!

Så det blev lite kaos och till slut fick jag åka upp till rummet igen.
Tur  man inte blev en patient som skulle till operation och inte hade kunnat säga ifrån....eller att de hade kört mig till förlossningen!!!!  
Värsta scenariot här hade varit att jag hade blivit röntgad och MIN bild hade lagts i den andre kvinnans journal. Då hade de skickat hem henne i tron att där var ok och så hade det kunnat visa sig att hon hade kanske haft en blödning i skallen och då åkt hem med den!!!
Huuuu!!!!!  


Vi var några timmar på akuten och det enda de kom fram till är att jag är förkyld. Men vid feber bör jag komma in för det KAN vara en infektion på ingång och då utvecklas den snabbt till kanske blodförgiftning eftersom mitt immunförsvar kan vara långt ner.


Väntar och väntar!!!



   

Känner mig lite övergiven i detta stora tomma väntrum


#akutbesök

#infektionskänslig

#väntrum

#metastaser

Av cija - 26 juni 2016 14:14

Nu börjar det!  

Trodde det skulle ta lite längre tid innan det började ramla av skallen på mig!
Nu väntar en flintskallighet. Och det har ramlat så pass fort så jag blev på bara ett dygn väldigt tunnhårig!

Hade jag bara vetat att metastaserna säkert krymper av denna sortens cellgift hade jag inte brytt mig så värst men det kan visa sig att jag tappar håret helt i onödan och att metastaserna ändå bara växer.
Än har de inte krymt för jag får bara mer och mer ont i sidan.  

Sedan de tog biopsin så har jag fått mer ont så jag tror att när man "stör" en tumör/metastas så "aktiveras" den och växer snabbare! Och smärtan i sidan som ökat är för att just metastaserna växer! Metastaserna i sig gör inte ont men när de trycker på kringliggande organ och vävnader så gör det i sig ont!
Ovanpå detta så har de metastaser jag har en enormt snabbhet....tyvärr  
Det är min teori och den har stämt både vad gäller bröstcancern och levern i mitt fall!

 

Häromdagen var jag hos perukmakaren för att bestämma vad för sorts peruk jag vill ha. Långt hår är inte jag numera så vi tittade på korta modeller.

 

 

Nr 1: Ja den kan jag tänka mig men i såfall i en annan färg.
Nr 2: Det där var inte alls jag   ...världens rufs och spret!

 

Nr 3: Påminner om mitt gamla hår fast jag hade ännu längre. Fint ja men inte längre "jag"!

 

Nr 4: Den kan jag tänka mig. Men även då i en annan färg.

Så nu är nummer 1 och 4 beställda i annan färg och så ska jag prova dem i kommande vecka.
Sen blir det att jag köper små bomullsmössor.
Man blir väldigt varm i peruk......varmare än man tror! PUH!!  


     
 Så här mycket hår ramlar när jag bara petar på håret   


#peruk

#tapparhåret

Av cija - 25 juni 2016 12:40

Började med att bli sjuk i feber på midsommarafton!

Fick till slut ner den hyffsat med febernedsättande.....tror värmen gjorde det segare!

Vet att om man får över 38 i feber ska man åka in när man behandlas med cytostatika. Men nuvar den just 38 C och jag hade verkligen ingen lust att tillbringa hela midsommar på akuten!

Denna midsommar ville jag få vara med på och få ha den här!   


Gäster kom, alla hjälptes åt och det var mycket trevligt och en precis lagom midsommar!

Massa mat, familjespel, bollspel, jordgubbar, prat och skratt!!


Jag la mig och vilade ett par omgångar så jag kunde sträcka ut kroppen. Har rätt ont i min högra sida för metastaserna trycker. Ibland gör det så ont så jag nästan skriker till rakt ut!!


Det enda som var jobbigt var faktiskt vädret! Värmen var klibbig och jobbig! Jag tittade på termometern utomhus en gång och då visade den +34 C. Ovädret drog in under natten så stackars katten låg under soffan! Det blixtrade massor och åskan dånade!



 


#midsommar2016

#midsommarmat

Av cija - 25 juni 2016 11:58

Lite sent inlägg med tanke på att alla studenter är avklarade.
Men jag vill ändå berätta vilken fin student jag var på!  

Jag har bara 2 syskonbarn och det var dessa som tog studenten.
Det är 2 jättefina ungdomar, duktiga och flitiga! Snälla och gulliga!   

Och de var så oerhört stiliga så mitt "faster-hjärta" snörptes ihop av kärlek när jag tittade på dem.   
Föräldrarna hade ordnat med en mycket trevlig student för sina barn. God mat var där också och jag som var påverkad efter min första behandling åt rätt mycket (i mina mått mätt) eftersom den stora mängden kortison jag fått dagen innan gjorde mig hungrig!  

När vi hade satt oss till bords för att äta utbrister en av gästerna:
"Jag trodde att ungdomarna skulle sitta vid ett annat bord".
Vid detta bords kortsida sitter de 2 ungdomarna som tagit studenten och får höra dessa ord från någon som uppenbart inte insett att det är just ungdomarna som är huvudpersonerna denna dag och inte personen som uttalade sig!  

Jag tycker det är trist när folk har så negativ inställning så jag valde att säga glatt:
"Jag kan flytta på mig" varvid en av de andra gästerna sa "Du är väl ingen ungdom".
Jag kontrade med att le och svara: "Men jag känner mig ju ung".
Så jag valde att ta min tallrik och sätta mig vid andra bordet.

Där blev de gäster som satt där förvånade att jag kom så jag sa vad den gästen hade sagt och att jag känner mig ju så ung! Då höjde personen som sagt uttalandet sin röst och nästan skrek: "Sluta tjata!"

Men jag var nöjd att jag flyttade mig för det var mycket mer skratt och glädje där jag hamnade.
Jag vill ha glädje, värme och kärlek omkring mig!
Har ärligt talat fått mer än nog av negativitet i mitt liv!
Men tänk att det behövdes en KBT för att få upp mina ögon!!

Men det viktiga var att ungdomarna fick en bra och trevlig student och att de förstår att de kan vara stolta över sig själva   


    
 




#fastersälsklingar






Av cija - 23 juni 2016 07:00

Att hitta en sådan här lapp vid min dator på jobbet gör mig glatt överraskad!  

Ännu trevligare är att den fick sitta kvar där!  
Och så undrade jag såklart vad sonen gjort på mitt jobb


 



#lapp
#notisfrånsonen

Av cija - 22 juni 2016 22:03

Så var det dags idag för nästa försök med cytostatika.

Har lärt mig att om jag emlar venporten 2 timmar innan känns knappt sticket av nålen! 
Med allergichocken i färskt minne så sov jag uselt och var väldigt orolig.  
Slutade med att personalen tyckte jag skulle ha något lugnande trots jag var emot det då jag vet att det knockar mig rejält. Till slut gav jag med mig och fick en pilla med låg dos.
Men den ihop med stora doser Tavegyl så somnade jag väldigt fort.  
De startade droppet med 25% hastighet och sen minns jag inte mer för det var i samband med det som jag somnade. Tror jag iallafall att det var!
Vaknade till av att jag fick en värmevallning och blev rädd för det var så allergichocken startade sist.
Men det hände inget mer och när de ökade takten så sov jag fortfarande så det var inget jag märkte!
Maken var med hela tiden och det kändes bra för skulle jag ha reagerat så hade han kunnat larma!


Så det hela gick bra trots det gick illa förra gången! Känns bra för nu kommer jag inte att vara så rädd nästa vecka!  
Fick ligga kvar en timme extra för de fick inte liv i mig så hårt jag sov.  
Maken lånade en rullstol och skjutsade mig upp till väninnan som bröt benet igår. Hon opererades sent igårkväll och är nu inlagd!
Men det var en snabb visit för jag var så vansinnigt trött. När jag kom hem somnade jag direkt och sov en bra stund till. Nu ikväll är jag lagom pigg!  


   

Trött, tröttare och tröttast!


#cytostatika

#venport


Av cija - 22 juni 2016 21:17

Gjort min skelettscint igår.

De sprutade in radioaktivt ämne i armen. Efter det fick jag 3 timmar till förfogande att göra vad jag ville för att sedan komma tillbaka till mottagningen. Jag gick ner till centrum och strosade runt i butiker där hade rean börjat. Köpte 2 tröjor. Ville handlat mer men inser att jag måste hinna använda kläderna jag köper också.   


Sen var det dags för skelettscinten. Upp på en smal brist och så fick jag ett band om armarna så de kunde vila längs sidorna.

Jag blundade när de startade men öppnade ögonen efter en stund. Då var kameran ovanför ansiktet på mig och så nära så jag trodde den skulle skala av skinnet på min näsa.....så jag blundade fortare än kvickt igen och efter en stund somnade jag!


Kan nu bara be för att det inte ska finnas metastaser i skelettet! Tycker det är redan för många i min kropp!   

 

När allt var klart väntade jag på taxin! Fick då ett mysko sms av en väninna så jag ringde upp. Då var hon på väg i ambulans till sjukhuset där jag satt!

Jag bokade om taxin och mötte såklart upp henne vid ambulansen! Visade sig att hon hade halkat i en butik när hon gått in i en butik med sånadär hala och livsfarliga foppatofflor som dessutom är vansinnigt fula!!

Så hon bröt benet och är nu opererad. Hoppas hon köper bättre skor nu!


På vägen hem i taxin så följde taxikillen sin gps och vi hamnade långt åt skogen och fick vända! Kul med en extra utfärd och sightseeing!   

Jag var sista körningen för dagen som tur var!


Var lite trött när jag kom hem men inte så mycket somjag hade trott att jag skulle varit!


 

Här gjordes skelettscinten!



 



#brutenfot

#farligafoppatofflor

#skelettscint

#radioaktivtämneiniblodet


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Skapa flashcards