Alla inlägg den 25 januari 2016

Av cija - 25 januari 2016 20:05

Har alltid önskat att få åka häst och släde en härlig och snöig dag.
En sån gammaldags släde där man sitter med en pläd över knäna och släden dras av ardennerhästar!


Ni vet det där man ser på alla gamla bilder när folk åker släde på vintern.
DET ville jag med få uppleva. Och jag tänkte att i Skåne finns ju ingen chans till sånt men den chansen var närmare än jag trodde och dessutom så blev den av!  

Via en bekant så fick jag nys om dessa:
Laxbro hästar

Tryck gärna på länken och titta in på deras hemsida.

I fjol kördes inte dessa turer alls för vi hade knappt någon snö. Snön måste såklart hålla för slädens medar när man åker.
Vi bokade förra söndagen men den helgen fungerade inte snön något bra alls så vi bokade om, höll tummatna och kollade på väderrapporter varje dag för att få en hum hur det skulle kunna bli helgen efter. 

Och så kom helgen, snön var helt ok för att åka släde så jag bokade i 150km/h så jag med säkerhet skulle kunna få denna chansen!  


Så vi gav oss iväg. Jag, maken, ena sonen, hans pappa och så vår utbytesstudent. Väl framme så var lokaltidningen där och fotograferade så vi kom dessutom med i tidningen då vi var de första som åkte denna säsongen.
Blev ju lite extra kul för studenten att dessutom hamna i tidningen på andra sidan jordklotet. 
Snön var perfekt, släden gled fint och hästarna var pigga på att ut och dra oss på släden i 45 minuter så nu skulle det bli av!

Känslan att vara nära dessa ståtliga hästar var verkligen speciellt. De väger ca 1000 kilo. 1 ton!! Där kan man snacka hästkrafter  

Tidningen var och intervjuade och fotograferade oss då vi var först att åka denna säsong.
Det blev lite extra kul för studenten att hamna i tidningen i Sverige ovanpå allt!

Upp i vagnen, filten om benen och så bar det iväg. Förväntasfulla! Jag bara njöt!!

Känslan att sitta där på släden går knappt att beskriva och återigen kommer min tacksamhet att jag har fått uppleva detta!  

Få se hästarna jobba, höra bjällrorna som satt på hästarna, känna vinden, känna alla dofter, se all snö och all frost.

När vi var på väg tillbaka märktes det lite på hästarna att de visste att nu var de på väg tillbaka och där vankades det lite godsaker av ägarna och vi hade med oss morötter till dem   
Så de försökte sätta lite extra fart.

Efter färden var det korvgrillning och till det var det varm choklad. Så såg vi nästa gäng komma som skulle iväg efter att hästarna hade vilat sig lite om blivit ompysslade med filtar och lite godsaker.


 

Bekantar oss med dessa två vackra ardennerhästarna.


 



 

En underbar dag där det snöade lite lätt på vägen tillbaka


 

Visst är de ståtliga?


 

Morötter är nyttigt och gott.

 

 

#Hästar
#Laxbrohästarna
#Snö
#ardennerhästar

 

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards